לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חובת מיצוי הליכים בסכסוך בין חברים/ איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

מיצוי הליכים בסכסוך.

בתקנוניהם של קיבוצים רבים מופיעה חובת "מיצוי ההליכים" מול מוסדות הקיבוץ. בטרם פנייה לבוררות או לערכאות משפטיות אחרות. אפשר להבין חובה זו כאשר עסקינן בערעור של חבר על החלטת הקיבוץ. אולם הדברים פחות ברורים כשזהו בסכסוך בין שני חברים, כאשר לקיבוץ אין עניין בו. במקרה כזה עולה השאלה מה חובת הקיבוץ ותפקידו, אם בכלל, במיצוי ההליכים הפנימי. פסק דין מהעת האחרונה (27.1.19) בבית משפט השלום בקצרין* דן בסוגיה זו. וראיתי לנכון לסקור את עיקריו בפניכם.

תיאור מקרה – תביעות הדדיות בין חברי קיבוץ.

באותו עניין הגישו חברים תביעות הדדיות. כאשר בתביעה אחת ניתן פסק דין המורה על מחיקתה. ולצדו ניתנה החלטה לפיה ההליכים בתביעה שכנגד מעוכבים. תוך הפניית הצדדים להליכים ע"פ סעיף 113 לתקנון הקיבוץ.
אותו סעיף 113 קובע כך:. "סכסוך בין חבר לבין הקיבוץ או לבין חבר אחר, הקשור בשיוך הדירות לחברים ………… .סכסוך אישי (הנובע מיישום החלטת האסיפה בעניינו של החבר) בין הקיבוץ ובין  חבר הקיבוץ. או סכסוך בין חברים בקיבוץ. יוכרע על פי הסכמה בין הצדדים על ידי בורר. שימונה על ידי המוסד לבוררות וגישור של התנועה הקיבוצית בהתאם לתקנונו.
לא הושגה הסכמה – יוכרע הסכסוך על ידי בורר. שימונה על ידי רשם האגודות השיתופיות. בהתאם לסעיף 52(2) לפקודת האגודות השיתופיות. החבר לא יהא רשאי לפנות לבוררות כאמור אלא אם מיצה ההליכים הפנימיים במסגרת הקיבוץ.".

טיעוני המבקש.

המבקש בענייננו, שהינו הנתבע בתביעה שכנגד, ביקש מבית המשפט ליתן צו ל"סגירתה" של התביעה שכנגד. שכן לטעמו המשיבים זנחו את תביעתם, כאשר ויתרו על מיצוי ההליכים במסגרת הקיבוץ. בטרם פנו בבקשה לפתיחת תיק בוררות חיצוני. נציין כי בטרם הגשת הבקשה הודיעו המשיבים. כי בעקבות ישיבה אשר התקיימה בקיבוץ. והודעת הקיבוץ כי הסכסוך בין הצדדים איננו מעניינו של הקיבוץ. הם פועלים כדי לפתוח תיק בוררות. המבקש טען כי משלא ערערו המשיבים על הודעת הקיבוץ, הרי שוויתרו על מיצוי ההליכים הפנימיים. ויש להורות על סגירת התיק.

טיעוני המשיבים.

מנגד טענו המשיבים כי פנו כאמור למנהל הקהילה בקיבוץ כדי להתחיל הליך בוררות פנימי. וזה השיב להם כי בהתאם להחלטת הנהלת הקהילה, הסכסוך בין הצדדים איננו מעניינו של הקיבוץ והקיבוץ לא יתערב בכך.  בנוסף צירפו המשיבים עמדת ב"כ הקיבוץ, לפיה יש להפנות את הצדדים לבוררות. לטענת המשיבים הודעת הקיבוץ ועמדת ב"כ הקיבוץ, משמעותה מיצוי הליכים בסכסוך מבחינתם ועל כן פנו לשלב הבא הקבוע בתקנון, להליך בוררות חיצוני. עוד טוענים המשיבים כי גם אם עמדה להם זכות ערעור על הודעת הקיבוץ, הרי שמדובר בזכות ולא בחובה.

דיון – סכסוך ומיצוי הליכים.

בפסק דינו קובע בית המשפט כי יש לקבל טענת המבקש כי הודעת הקיבוץ הנה בניגוד לקבוע בסעיף 113 בתקנון הקיבוץ. אמנם, ברור כי מדובר בסכסוך "פרטי" והקיבוץ איננו צד לו.  אך לדעת בית המשפט כוונת מנסח התקנון בכל הנוגע ל"מיצוי ההליכים הפנימיים במסגרת הקיבוץ", הנה כי סכסוך בין חברים כן מהווה עניינו של הקיבוץ.

תקנון.

לשון התקנון קובעת כי הקיבוץ אינו רשאי "להודיע" כי סכסוך פרטי בין חברים, איננו מעניינו של הקיבוץ.  חובה עליו לאפשר לצדדים הניצים "למצות ההליכים הפנימיים בקיבוץ". לשיטת בית המשפט יש לפרש את סעיף 113, בכל הנוגע לסכסוך בין חברים, להבדיל מסכסוך חבר – קיבוץ,  כך:  בטרם ייפנו חברים לבירור חיצוני של סכסוך ביניהם, אשר כרוך מן הסתם גם בעלויות כספיות לא מעטות, ראו הקיבוץ וחבריו לקבוע כי קודם לכן ינסו לברר הסכסוך במסגרת פנימית. לברר הסכסוך ולנסות לפתור אותו. לא "לשלוח" את הצדדים להליך בוררות חיצוני בטענה "שאין זה מעניינו של הקיבוץ".

ערעור.

עוד נקבע כי נוהל הערעור אליו מכוון המבקש, חל במסגרת סכסוך חבר-קיבוץ. כלומר כל עוד לא מיצה החבר ההליכים בדרך של ערעור על החלטה – לא יוכל החבר לפנות להליך בוררות חיצוני. נוהל הערעור איננו רלוונטי לעניין "מיצוי הליכים" בסכסוך בענייננו.

מיצוי הליכים בסכסוך – פסק הדין.

בית המשפט מציין כי על פניו נראה כי הנהלת הקהילה טרם דנה בבקשת המשיבים לקיום הליך בירור פנימי, בהתאם להחלטה לעיכוב ההליכים. לפיכך, על המשיבים לחזור להנהלת הקהילה בבקשה ל"מיצוי הליכים" בסכסוך בין חברים. לשיטת בית המשפט, אפשר למשל להקים צוות אד-הוק לבירור הסכסוך, ככל שצוות קיים או וועדה אחרת בקיבוץ, לא יבררו אותו. חובה לקיים הליך בירור פנימי, ורק לאחריו יוכל הקיבוץ להגיד כי "מיצו את ההליכים".
יחד עם זאת קובע בית המשפט כי המשיבים עצמם פעלו בתום לב ולא הכשילו את הליך הבירור הפנימי, שכן הנהלת הקהילה כלל לא דנה בפנייתם לקיומו של ההליך. על כן, בית המשפט דוחה את הבקשה לסגירת התיק וקובע כי על המשיבים לחזור ולפנות להנהלת הקהילה לצורך קיומו של הליך בירור פנימי, כפי שקבעו בתקנון.

* ת"א (שלום קצ') 20809-02-18 ישי פיין נ' עמיר בוכניק (פורסם בנבו, 27.01.2019)

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

   = "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

אבנה לי בית, בית בקיבוץ

רחש בחדר האוכל בקיבוץ מבשר על עוד בתי קרקע חדשים שיגיעו לידי החברים עוד לפני פסח! מרגש, אך יחד עם זאת, הכול יודעים כי ליקויי

"חוק השקיות" וחנויות הקיבוצים

קיבוצים רבים מחזיקים ב"מכולת" המוכרת דברי מזון וטובין אחרים. וכן ב"חנויות מפעל" למיניהן. שהינן חנויות קמעוניות המוכרות את תוצרי המפעל שבתחום הקיבוץ ובבעלותו. כחלק מהטיפול

Call Now Button