לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העסקת נוער בחופשה/ איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

העסקת בני נוער בחופשה

בפתח החופש הגדול שבה ועולה בקרב לא מעט קיבוצים שאלת אופן העסקת בני נוער וילדים במהלך החופשה. לפיכך, בחרנו להביא בפניכם באופן תמציתי את הדינים העוסקים בהעסקת ילדים ונוער במהלך החופשה. ובמהלך הלימודים.

חוק עבודת הנוער.

החוק המרכזי הרלוונטי לענייננו הינו חוק עבודת הנוער , תשי"ג–1953 (להלן: "החוק"). ראשית חשוב להדגיש כי בהתאם לחוק זה רואים נער כמועסק. ואת מי שהנער עובד אצלו רואים כמעסיקו. אף אם הנער עובד אצל הוריו בעבודה שהיא לצורך עסקם או משלח ידם. להוציא עבודה ארעית שלא בתעשיה. ועבודה חקלאית במשק של ההורים. כמו כן רואים את הנער כעובד אם עבד אצל אדם אחר, בכל עבודה, בין אם היו ביניהם יחסי עבודה ובין אם לאו. לענין זה, "עבודה" כהגדרתה בחוק כוללת רוכלות.

מגבלות בהעסקת בני נוער.

במהלך החופש הגדול אפשר להעסיק נערים/ות מגיל 14. נער שמלאו לו 14 וטרם מלאו לו 15, ניתן להעסיקו רק בעבודות קלות. שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו. (תשומת ליבכם לכך כי לגבי העסקת הנוער במהלך שנת הלימודים הדין אחר. אולם על כך לא במסגרת טור זה).

אישור רפואי.

בטרם ההעסקה על המעסיק לדרוש מהנער להציג בפניו תעודת זהות שלו או של הוריו בה מופיעים פרטיו. וכן אישור רפואי מרופא המשפחה. על המעסיק לשמור את האישור הרפואי או העתק שלו, והעתק מתעודת הזהות. וזאת עד שנה לאחר סיום העבודה של הנער. נציין כי ישנן עבודות מסוימות בהן יש חובה לקבל אישור מיוחד מרופא תעסוקתי. כתנאי להעסקת הנער. בין עבודות אלו: עבודות מסגרות ופחחות. ריתוך, נגרות מכנית. עבודות חקלאות הנמשכות יותר משלושה חודשים ברציפות. ועוד.

שעות העסקת בני נוער.

שעות העבודה של הנער לא יעלו על 40 שעות בשבוע בסך הכל, ועל 8 שעות ביום. לבני 16 ומעלה בלבד, במקום בו עובדים חמישה ימים בשבוע, מתירים לעבוד עד 9 שעות ביום. כלל זה לא חל על בני נוער לגביהם קבעו הוראות עם תנאים עדיפים בהסכמים קיבוציים. נבהיר כי העסקת נערים/נערות בשעות נוספות היא אסורה בהחלט. כמו כן, חל איסור על העסקת נערים ונערות ביום המנוחה השבועית.

ביום עבודה הנמשך שש שעות ויותר, יש חובה לתת הפסקה של 45 דקות למנוחה ולאכילה. מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. באשר לעבודה בשעות הלילה החוק קובע. כי נער שגילו מתחת לגיל 16 אי אפשר להעסיקו בין השעות 20:00 בערב ל- 08:00 בבוקר. בחופשות לימודים רשמיות אפשר להעסיק בני נוער שגילם הוא 16 עד 18 עד השעה 24:00. ובלבד שאם ההעסקה הסתיימה אחרי השעה 23:00 המעסיק יחזיר את העובד לביתו בסיום העבודה. בין אם בעצמו ובין אם בהסעה מטעמו.

חובה על המעסיק לערוך רישום מדויק של שעות העבודה. רישום שעורכים באמצעי שאינו אלקטרוני, יש לאשרו בסיומו של כל יום עבודה. בחתימה הן של המעסיק והן של העובד.

שכר עבודה בהעסקת בני נוער.

החוק קבע את שכר המינימום לבני נוער עובדים. שהוא הסכום המינימלי אותו חובה על המעסיק לשלם לעובד. החל מיולי יעמוד שכר המינימום לנער עד גיל 16 על סך של 19.52 ₪. עד גיל 17 על סך של 20.92 ₪. ועד גיל 18 על סך של 23.15 ₪. (הסכומים בהתאם לפרסום באתר התמ"ת).

נבהיר כי על כל תקופת ההעסקה, לרבות תקופת התלמדות או תקופת ניסיון, חייבים לשלם בעדה שכר עבודה. נדגיש, כי ימי הכנה, השתלמויות וישיבות עבודה הם חלק אינטגרלי מהעבודה. ומזכה בתשלום שכר עבודה בגינם.

בנוסף לתשלום שכר העבודה כאמור, יש לשלם לעובד גם עבור הוצאות הנסיעה ממקום מגורי העובד אל מקום העבודה ובחזרה. נציין כי על המעסיק לשלם רק את הסכום המינימלי שצריך העובד על מנת להגיע לעבודה. חובה על המעסיק למסור לעובד, תוך 7 ימים מיום תחילת עבודתו, טופס הודעה לעובד. אשר יבהיר לעובד את מסגרת העבודה ואת הזכויות והחובות שלו. בין השאר יכלול הטופס את הפרטים הבאים: זהות המעסיק וזהות העובד, תקופת העבודה, תיאור עיקרי התפקיד, ציון שמו או תואר תפקידו של ממונה ישיר על העובד, סך כל התשלומים שישלמו לעובד כשכר עבודה ומועדי תשלום השכר, אורכו של יום העבודה, סוגי תשלומים של המעסיק ושל העובד בעבור תנאים סוציאליים של העובד.

לסיום.

חשוב לציין כי העסקת בני נוער שלא בהתאם לדין הינה עבירה פלילית שבצידה קנסות כבדים ואף מאסר. כמו כן נסב את תשומת לבכם לחשיבות הרבה לקיומו של כיסוי ביטוחי בגין העסקת בני נוער, שכן לעיתים קיימת הגבלה באשר לגיל העובדים בפוליסת הביטוח או באשר להעסקת בני נוער בניגוד לדין.

 

 

המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ.

* "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

עו"ד איילת רייך-מיכאלי בעלת תואר ראשון בוגרת LL.B בהצטיינות משנת 2003. בעלת תואר שני LL.M, באוניברסיטת בר אילן.

עו"ד איילת רייך-מיכאלי מתמחה בליווי אגודות שיתופיות, קיבוצים, מושבים, אגש"חים, חברות, חקלאים, יזמים ואנשים פרטיים. תוך מתן מעטפת כוללת להתנהלותם המשפטית. עו"ד איילת רייך- מיכאלי צברה נסיון רב במשפט האזרחי-מסחרי-מינהלי-חקלאי. ובכלל כך: דיני אגודות שיתופיות, דיני עבודה, דיני חקלאות והתיישבות, דיני חברות, על כל היבטיהם.

בין לקוחות המשרד ישנם תאגידים ממגוון רחב של מגזרים עסקיים, מסחריים ופרטיים. חברות, שותפויות, קיבוצים, מושבים, אגודות שיתופיות חקלאיות. מפעלים קיבוציים, גופים העוסקים בתחומי חקלאות מגוונים, מועצות אזוריות, רשות ניקוז ועוד.

עו"ד איילת רייך- מיכאלי מתמחה בדיני אגודות שיתופיות ודיני חקלאות והתיישבות. ליטיגציה מסחרית, דיני עבודה, דיני תאגידים, דיני חוזים וחיובים, משפט מנהלי ודיני מכרזים. התקשרויות חוזיות בענפי חקלאות בהתאם לחוק ההתיישבות. מקרקעין, אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח, איכות הסביבה, הפקעות, תביעות ביטוח, הליכי גבייה, ירושות וצוואות, גישור ובוררות.

החל משנת 2009 עו"ד איילת רייך-מיכאלי הינה בעלת ייפוי כח מטעם היועץ המשפטי לממשלה. ומייצגת משרדי ממשלה שונים בערכאות בתי המשפט כתובעים וכנתבעים.

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

אחריות הקיבוץ המתחדש למקום העבודה

אחד מן השינויים המרכזיים המתחוללים בעת שמשנה קיבוץ את אורחות חייו, מצוי במישור אחריות הקיבוץ למקומות העבודה בהם עובדים החברים. אם עד לשינוי היה הקיבוץ

צוואה ומחלת נפש

תיאור מקרה – אי כשירות. פנתה אליי א', חברת קיבוץ ממרכז הארץ, בגרון חנוק ובעיניה דמעות וסיפרה כי אמה סבלה מבעיות נפשיות. ולכן, דחוף דחוף,

Call Now Button