לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אבנה לי בית, בית בקיבוץ

רחש בחדר האוכל בקיבוץ מבשר על עוד בתי קרקע חדשים שיגיעו לידי החברים עוד לפני פסח! מרגש, אך יחד עם זאת, הכול יודעים כי ליקויי בנייה הינם שכיחים מאוד בבתי מגורים. אנו עדים לבעיות רטיבות עקב חדירת גשמים, בעיות בניקוז, בעיות במערכת החשמל, מיזוג, רצפה עקומה, סדקים בקירות. ועוד ועוד.
כמובן שמניעה מוקדמת של ליקויים תהיה זולה יותר. הן עבור רוכשי הבתים והן עבור המוכרים, קבלני הבניה. בחרתי להקדיש את המדור המשפטי לנושא זה ולשפוך מעט אור על הסוגיה.

תביעות בגין ליקויי בנייה.

דעו כי תביעות בגין ליקויי בנייה נידונות בבתי המשפט ברחבי הארץ כדבר שבשגרה. רוכשים נתקלים בדרך כלל בנזקים שמתגלים להם בסמוך או לאחר המעבר לבית החדש. ואז, לאחר שהקבלן לא נענה לבקשותיהם לתיקון המחדלים, הם נאלצים להגיש תביעה להטבת נזקיהם.
בחרתי להביא כדוגמא שני פסקי דין שניתנו בחודש פברואר האחרון בבית משפט השלום בחיפה ובתל אביב. בשתי תביעות שהוגשו, בין היתר, בעילות של ליקויי בניה בבתים שנבנו בקיבוצים. לפי חוק המכר (דירות), תשל"ג– 1973. דרך פסקי דין אלו ניתן ללמוד על מצבם של רוכשי דירות המרגישים נפגעים מליקויי בנייה. והגישו תביעה בגין כך. כמו כן תיווכחו בסדרי הגודל של התביעות שהיו במקרים אלו, משכו של ההליך המשפטי. והתוצאה בסיום ההליך.

תיאור מקרה א – ליקויי בנייה בקיבוץ.

במקרה הראשון*, התובעים היו בני זוג שהבחינו בשנת 2008 ברטיבות בקירות בקומת הקרקע שבביתם שבקיבוץ. כל זה קרה כשנה לאחר רכישת הבית ולמעשה היה זה מספר שבועות לפני קבלת המפתחות לבית. הרטיבות התגברה משמעותית בעונת הגשמים, מה שהוביל לתשלומים של עשרות אלפי שקלים לתיקונים על חשבון התובעים. בהמשך, החברה הקבלנית ביצעה בשנים 2010 עד 2012  ניסיונות לתיקון הנזקים בעצמה שלא הועילו. אז שכרו בני הזוג את שירותיו של מהנדס לחוות את דעתו המקצועית, כחלק מהכנה לתביעה. להעריך את המקור, הנזקים והתיקון הנדרש לסיום מפח הנפש הזה. בני הזוג בחרו להגיש תביעה בחודש ספטמבר בשנת 2014. לפיצויים בסך 240,387 ₪. הכוללים את עלות תיקון נזקי הרטיבות, חודש שכירות במקום דיור חלופי לתקופת התיקונים, עוגמת נפש ושכר טרחת המהנדס המומחה מטעמם. אגלה כבר עכשיו, שאת פסק הדין שניתן לטובתם, קיבלו בני הזוג באמצע פברואר השנה. כך שמדובר בתהליך ארוך ומתמשך שארך 9 שנים.

תיאור מקרה ב – הזדמנות לקבלן לתקן את הבנייה בקיבוץ.

במקרה השני**, בני הזוג רכשו בית באמצע ספטמבר בשנת 2009, כאשר המפתחות לבית נמסרו באוגוסט 2011. בני הזוג גילו ליקויים רבים בביתם. פנו לשלושה מומחים שונים לחוות דעתם ביחס לליקויים הנטענים. הוכיחו כי ביצעו אינספור פניות לחברה הקבלנית בדרישות לתיקון הליקויים ודבר לא נעשה. ומיהרו להגיש תביעה בגובה 200,000 ש"ח, עוד לפני שחלפה שנת האחריות של הקבלן. בה היה צורך לתת לחברה הזדמנות סבירה לתקן את הליקויים. יחד עם זאת, בשל הראיות הרבות שהוצגו. בית המשפט קבע שהוכח שניתנה הזדמנות אמיתית לחברה הקבלנית לתקן את הליקויים.

קבלה חלקית של התביעה.

מתוך הליקויים הרבים שנטענו על ידי בני הזוג התובעים. בית משפט במקרה זה, כבמקרה הראשון, וכפי שמקובל במקרים רבים בסוגיית ליקויי בניה. לאחר שקיבל חוות דעת מומחה ניטראלי שמינה בעצמו (כאשר כל חוות דעת כרוכה בעלות כספית). קיבל את עמדתם ביחס לחלק קטן מהליקויים והנזקים ככתמים, קילופי צבע בצד החיצוני של קירות הבית, דלת יציאה משנית קטנה ברוחבה, דיור חלופי למשך התיקון, הוצאות משפט ועוגמת נפש. ופסק לטובתם 78,000 ₪.

פסקי הדין, והמלצות.

פסקי הדין בשני המקרים, כנכתב לעיל, ניתנו לאחרונה, בשנת 2017.

מהמקרים הללו, ומניסיוננו הרב בתחום ליקויי הבניה, ניתן ללמוד כי קיימת חשיבות רבה בהסתייעות באנשי מקצועי כבר בשלבים המקדמיים בהם מתגלים ליקויי הבנייה. קיימת חשיבות להתנהלות מסודרת בכתובים מול הקבלן ולתיעוד הפניות והמענה שניתן בגין הפניות. לאור שכיחותן של תביעות בגין ליקויי בנייה בקיבוץ (וגם מחוצה לו) אנו ממליצים להקדים תרופה למכה. ולהסתייע בליווי משפטי מתאים בעת ההתקשרות עם הקבלן. ולפני תחילת ביצוע העבודות ותשלום תמורה. הואיל ולא קיים איזון אופטימלי במערכת היחסים בין הקבלן לרוכש חשוב מאוד לקבל ליווי משפטי בעת כריכת ההסכם עם הקבלן כך שלפני ביצוע עבודות הבנייה יהיה הסכם מפורט בין הקבלן והרוכש אשר יבטיח את זכויות הרוכש באופן מיטבי ויהווה ראייה לאחריות והתחייבות הקבלן בנוסף על הוראות החוק.

* ת"א (חי') 7257-09-14 גונן איתן ואח' נ' אמירי גן יבנה בניה ויזמות בע"מ (פורסם בנבו, 15.2.2017)

**ת"א (ת"א) 16812-06-12 גל מימון ואח' נ' י.צ. תורג'מן פרויקטים בע"מ ואח' (פורסם בנבו, 23.2.2017).

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך. הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים אלא אם נרשם אחרת.

* "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

אחריות נושאי משרה

כבכל עסק, גם בקיבוץ מכהנים בעלי תפקידים המוגדרים כ"נושאי משרה". אלו יכולים להיות נושאי משרה בקיבוץ עצמו או בתאגידים שבבעלותו. על נושאי המשרה, אשר מתווים

Call Now Button