לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חובת שימוע לעובד קבלן/עו"ד איילת רייך מיכאלי, נוטריון בוררת ומגשרת

 

חברות, קיבוצים, ומושבים, כמו הרבה מעסיקים אחרים, נעזרים בשירותיהם של חברות כח אדם ו/או קבלנים בכדי לאייש תפקידים. זאת הן בצד המשקי (במפעלים הקיבוציים) והן בצד הקהילתי (חינוך, חדר אוכל ועוד). עובדים אלו אינם מועסקים באופן ישיר על ידי הקיבוץ ולא מקבלים ממנו את שכרם. עם זאת, במשך השנים הרחיבו בתי הדין לעבודה את אחריותו של מזמין השירותים כלפי עובדי קבלן. פסק דין שניתן לאחרונה (5.7.20)* בבית הדין ארצי לעבודה. דן בשאלת חובתו של מעסיק לקיים שימוע לעובד כח אדם בטרם יבקש את הפסקת הצבתו לעבודה אצלו. בשל חשיבותו של פסק הדין בחרתי לסקור בפניכם את עיקריו.

תיאור מקרה – פיטורי עובד קבלן ללא שימוע.

באותו עניין הוצב העובד לעבודה בחברת חשמל מטעם קבלן ניקיון חיצוני החל משנת 1990. העובד הועסק על ידי קבלן הניקיון וקיבל ממנו את שכרו. בשנת 2013 נטענה טענה כלפי אותו עובד, ששימש כממונה על עובדי הניקיון שהוצבו לעבודה בחצרי חברת החשמל בחיפה. נאמר כי הוא דאג שכרטיס נוכחות של עובד אחר יועבר ויוחתם מבלי שאותו עובד נכח בעבודה. בעקבות טענות אלו הורה מנהל משאבי אנוש בחברת החשמל לקבלן הניקיון. להפסיק לאלתר את הצבתו של העובד באתרי החברה עד לבירור הטענות כלפיו.

בהמשך זומן העובד טלפונית לשיחה עם מנכ"ל חברת הניקיון במסגרתה הכחיש העובד את טענותיה של חברת החשמל כלפיו. אולם המנכ"ל מסר לו כי נוכח הוראת חברת החשמל לא ניתן להמשיך בהצבתו באתר של חברת החשמל. והוא ישובץ במקום עבודה אחר.

בתביעה שהגיש העובד כנגד הקבלן וחברת החשמל. דרש העובד, בין השאר, פיצוי בגין סיום הצבתו בחברת החשמל ללא עריכת שימוע. בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל תביעה זו וקבע כי, אמנם, חברת החשמל לא הייתה המעסיקה של העובד. עם זאת, בהתחשב בנסיבות סיום העבודה, שיש בהן כדי להטיל רבב בעובד. ובהתחשב בעובדה שלקבלן הניקיון לא היו פרטים מספיקים על החקירה שהתנהלה בנוגע להחתמת הכרטיס. לנוכח תקופת ההצבה הממושכת של העובד בחברת החשמל. כללי הצדק הטבעי מחייבים שימוע משותף של קבלן הנקיון (המעסיק) ושל חברת החשמל (המזמין). בית הדין חייב את חברת החשמל והקבלן, ביחד ולחוד, לשלם לעובד פיצוי בסך של 30,000 ₪. על פסק דין זה הוגש ערעור על ידי קבלן הניקיון.

פסק דין – זכות העובד לשימוע.

בפסק הדין בערעור קובעים שופטי בית הדין הארצי לעבודה כי זכות הטיעון המוקנית לעובד נשענת על מספר אדנים נורמטיביים. וביניהם זכותו של העובד לכבוד ולקניין.

בית הדין הארצי קובע. כי נוכח מהותה ותכליתה של זכות הטיעון של העובד, יש להטיל גם על המזמין (המשתמש) את החובה לערוך שימוע לעובד קבלן. זאת טרם קבלת החלטה שיש לה השלכה מהותית על זכויותיו על ידי המשתמש. ובמיוחד החלטה להפסיק את הצבתו של עובד הקבלן בחצרו של המשתמש. בית הדין מבהיר כי אין בהטלת חובה זו על המשתמש כדי לפטור את הקבלן המעסיק מזכות השימוע.

דיון – העסקת עובד קבלן.

בית הדין מדגיש עוד. כי אין משמעות הטלת החובה על המשתמש לערוך שימוע כאמור משום קביעה כי המשתמש הוא מעסיק במשותף של עובד הקבלן לכל דבר ועניין. ואין המשמעות שהקיבוץ אחראי גם לזכויותיו האחרות של עובד הקבלן. עניין זה ייקבע בכל מקרה לגופו. משמעות הטלת החובה כאמור היא שרואים במשתמש כמעסיק במשותף של העובד לעניין זכות הטיעון. וזאת גם באותם מקרים שבהם נקבע כי לא התקיימו יחסי עבודה בינו לבין עובד הקבלן.

בית הדין קובע כי היקפה של החובה המוטלת על המשתמש תלוי במכלול נסיבות המקרה. בין היתר מבלי למצות – בתפקידו של עובד הקבלן. במשך הצבתו של עובד הקבלן בחצרי המשתמש. בסיבות לסיום הצבתו של עובד הקבלן אצל המשתמש. והשלכותיהן. כגון הטלת דופי ביושרו של עובד הקבלן. ובאפשרות כי נוכח סיום ההצבה גם יסיים עובד הקבלן את עבודתו.

כך, אין דומה מקרה שבו תפקידו של עובד הקבלן לשמש כממלא מקום לתקופות קצרות. או שעבד תקופה קצרה אצל המשתמש, שבמהותה היא תקופת ניסיון. למקרה שבו עובד הקבלן הוצב במשך תקופה ממושכת אצל המשתמש. אין דומה מקרה שבו עניינה של ההחלטה היא שינוי לא מהותי בתנאי העסקתו של העובד. לבין החלטה שמשנה באופן מהותי את תנאי ההעסקה. אין דומה מקרה שבו ההחלטה על הפסקת הצבה מתקבלת עקב רה-ארגון או צמצום פעילות הקבלן במקום העבודה. לבין מקרה שבו נדרשת הפסקת הצבתו של עובד הקבלן מטעמים הקשורים להתנהלותו של עובד הקבלן. ובמיוחד עת מיוחסים לו מעשים חמורים. ומודגש כי בכל מקרה, עובד הקבלן זכאי לקבל הסבר להחלטתו של המשתמש, ולהגיב לה.

סיכום – תוצאות: יש צורך בשימוע.

בענייננו, קובע בית הדין הארצי, מדובר בעובד שהועסק במשך 23 שנה בחצרי חברת החשמל. כמו כן, הסיבה לסיום הצבתו של העובד הייתה חשד במעורבותו במעשה חמור. לכן, היה על חברת החשמל לערוך שימוע לעובד. בשימוע יש להציג לו את החשדות כלפיו. ולאפשר לו להתייחס אליהם. ולנסות לשנות את החלטתה להפסיק את הצבתו בעבודה בחצריה. לאור האמור בית הדין דוחה את הערעור ומשאיר את הפיצוי על כנו.

* ע"ע (ארצי ) 47271-06-18 התאמה השמה ומידע (1995) בע"מ – סמי הפוטה (פורסם בנבו, 05.07.2020).

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

   = "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור". מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים אלא אם כן נכתב אחרת.

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL. ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

הסבת שימוש בנכס בקיבוצים

בקיבוץ פלוני התפנה מבנה ציבור והקיבוץ רוצה לבצע שימוש בנכס. הקיבוץ מבקש להפכו לדירת מגורים לאחר שישפץ את המבנה שיפוץ פנימי. האם הדבר אפשרי? נתחיל

Call Now Button