לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עדכון: חשיפת מזמין שירות לתביעות מצד עובדי הקבלן בעת הזמנת שירות מקבלן

העוסקים בענף הלול מתקשרים על פי רוב בהסכם קבלן-מזמין מול נותני שירותים. בדרך כלל, במסגרת יחסי קבלן-מזמין אחראי הקבלן לעובדים המועסקים על ידו במתן השירות. הקבלן הינו המעביד של העובדים ואחראי לתשלום שכרם וזכויותיהם. על פי רוב האמור אף בא לידי ביטוי בהסכמים של הזמנת שירות מקבלן, אשר נחתמים חדשות לבקרים בין מזמיני השירות לקבלנים. דעו לכם כי לאחרונה מסתמנת מגמה ברורה. להגביר את ההגנה על זכויותיהם של עובדים באופן אשר מערער כלל יסוד זה. כך, כחלק ממדיניות כוללת להגברת האכיפה על החלתם של דיני העבודה במקומות העבודה. פורסם החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה תשע"ב-2011 (להלן:"החוק"). החוק קובע, בין היתר, סנקציות על מעבידים אשר הפרו חובות המוטלות עליהם כלפי עובדים. על פי חוקים שונים.

אחריות מזמין השירות.

אולם בנוסף לכך, בענפי הניקיון, שמירה, אבטחה והסעדה מטיל החוק חובות גם על מזמין שירות מקבלן. לפיהן על מזמין השירות לנקוט באמצעים כדי למנוע פגיעה בזכויות עובדים של הקבלן המועסקים אצל מזמין השירות במסגרת מתן השירותים. מזמין אשר יפר את הוראות החוק יהא חשוף לתביעה מצד עובד הקבלן בגין פרק הזמן שהעובד הועסק במתן השירות אצלו. בכל הנוגע לזכויות העובד המנויות בתוספת השלישית לחוק. לרבות חופשה שנתית, תשלום דמי חופשה, תשלום פדיון חופשה, איסור העבדה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית. תשלום גמול שעות נוספות, הלנת שכר, תשלום שכר מינימום ועוד.

זכויות עובדי הקבלן.

בין היתר, נדרש מזמין שירות לקבוע דרך יעילה במקום העבודה למסירת הודעה על פגיעה בזכויות עובדי הקבלן. לדאוג כי בחוזה השירותים יפורטו רכיבי השכר שישלם הקבלן לעובדיו ועלות שכר מינימאלית. ולהתחייב לתשלום בסכום שלא יפחת מעלות שכר מינימאלית וכד'. עוד קובע החוק אחריות פלילית של מזמין שירות ושל מנהל כללי של תאגיד שהוא מזמין שירות. שכרת חוזה עם קבלן בניגוד להוראות החוק.

מגבלות בתחולת החוק.

יצוין, כי חובות נותן השירות כלפי עובד הקבלן על פי החוק כמפורט לעיל. חלות, בהתקיים תנאים המפורטים בחוק, לרבות כי השירות ניתן ע"י ארבעה עובדים לפחות. תנאי נוסף הוא כי השירות ניתן ברציפות במהלך תקופה של שישה חודשים לפחות, ועוד. כאמור לעת עתה, חלות הוראות החוק רק על מזמיני שירות בתחום השמירה והאבטחה, הניקיון וההסעדה. – אם השירות ניתן לעובדי מזמין השירות.

הזמנת שירות מקבלן במערכת יחסי עבודה משולשת.

חשוב להזכיר חשיפה נוספת לתביעות מצד עובדי קבלן כנגד מזמין שירות. וזאת במסגרת מערכת יחסי עבודה משולשת- מעסיק (הקבלן), משתמש (מזמין השירות) ועובד. במקרים אלו מתעוררת שאלה משפטית מורכבת בדבר זיהוי המעביד "המשפטי". המשותף למקרים אלו הוא שהעובד אשר התקשר בחוזה עבודה עם הקבלן (המעביד המקורי) מבצע את עבודתו במסגרת עסקו של אחר. זהו המשתמש, וזאת מכוח הסכם בין הקבלן לבין המשתמש. במקרים מעין אלה בודק בית הדין את זהות המעביד על פי העובדות והנסיבות אשר מתקיימים בפועל. להבדיל מהכסות המשפטית שנותנים הצדדים ליחסים ביניהם. בית הדין יבחן "האם העסקת העובד נגועה ב"פיקציה". והאם מתכונת העסקתו, כפי שהייתה בפועל, פוגעת בדרך כלשהי בזכויותיו או גורעת מהן". כמו כן יבחן בית הדין האם העסקת העובד באמצעות הצד השלישי אינה נגועה בניצולו. או בפגיעה בלתי סבירה בתנאי העסקתו.

סיכום והמלצה.

לסיכום מומלץ לעגן התקשרות חוזית מול קבלנים בהסכם. אשר בעת הצורך יהא בידו לספק את ההגנות הנדרשות למזמין השירות מול דרישות עובדי קבלן.
·        המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.
·        *"איילת רייך – משרד עורכי דין וגישור". עוסק בתחום המסחרי-חקלאי, קיבוצים, מושבים ובענף העופות על כל שלוחותיו.

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

אין נכס ללא ארנונה

כל קיבוץ נדרש מעת לעת לבחון את חיובי הארנונה המושתים עליו. משרדי מסייע ללקוחות משרדנו לבדוק הסוגיה המורכבת. על מנת לבחון האפשרות להפחית החיובים באמצעים

Call Now Button