לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החוק לצמצום השימוש במזומן / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

האם שמעתם על החוק לצמצום השימוש במזומן, תשע"ח-2018? לחוק זה השפעה על חיי המסחר היום-יומיים, כמובן גם של קיבוצים. ולכן בחרתי לסקור בפניכם, בתמצית, את הסיבה לחקיקתו. ואת עיקרי החוק לצימצום שימוש במזומן.

החוק לצימצום שימוש במזומן.

החוק הינו תולדה של החלטת הממשלה לאמץ את המלצות הוועדה לצימצום שימוש במזומן. שמונתה במטרה לבחון את הבעיות הנובעות משימוש במזומן ובשיקים סחירים. ולגבש מתווה פעולה לצמצום השימוש באמצעים אלה כאמצעי תשלום במשק הישראלי. מתווה הפעולה האמור נועד להביא לצמצום תופעת "הכלכלה השחורה" בישראל. להיאבק בפשיעה ובהלבנת ההון. ולאפשר שימוש באמצעי תשלום מתקדמים ויעילים.
בהצעת החוק נרשם כי הכלכלה השחורה בישראל מביאה לאבדן הכנסות ממיסים. המוערך בהיקף של מיליארדי שקלים חדשים מדי שנה. עוד צוין כי הנזק למשק ולחברה בישראל מקיומה של כלכלה שחורה אינו מסתכם בהפסד הכלכלי בלבד. כלכלה שחורה פוגעת בלכידות החברתית ובחוסן הלאומי. ומערערת את לגיטימיות שלטון החוק וסדרי הממשל. תופעת הכלכלה השחורה מהווה חסם לתחרות חופשית ולצמיחה כלכלית. וגורמת להעדר שוויון בנטל תשלום המסים. אשר מעבר לאי-הצדק הטמון בו, מטיל עול כבד יותר על אזרחים שומרי חוק.

שימוש מזומן.

הגבלות על שימוש במזומן- החוק קובע כי בכל עסקה שערכה עולה על 11,000 ₪ (אם מדובר בעוסק). או 50,000 ₪ (אם מדובר במי שאינו עוסק). אסור תשלום התמורה במזומן. כמו כן אוסר החוק על תשלום במזומן כשכר עבודה, כתרומה או כהלוואה. אם סכום שכר העבודה, התרומה או ההלוואה עולה על סך של 11,000 ₪. כאשר התשלום מזומן שנתנו כמתנה – אוסר החוק ליתן או לקבל את סכום המתנה. אם היא עולה על סך של 50,000 ₪. החוק מגביל את סכום השימוש במזומן בעסקה שעושה עוסק עם התייר במסגרת עסקו של העוסק. כהיום ההגבלה היא לסך של 2,200 ₪.

הגדרת "עוסק".

החוק הגדיר עוסק כמי שמוכר נכס, או נותן שירות במהלך עסקיו. לרבות מלכ"ר. עם זאת חשוב לציין כי האיסורים הנ"ל, לגבי תשלום במזומן, אינם חלים על תשלומים בין קרובי משפחה. למעט לעניין שכר עבודה.
לעניין זה הגדירו קרוב משפחה: "בן זוג, הורה, הורה הורה, בן, בת, אח או אחות וילדיהם, נכד או נכדה ובני זוג של כל אחד מאלה. וכן אדם אחר הסמוך על שולחנו".

הגדרת תשלום במזומן.

כמו כן, החוק מגדיר תשלום במזומן כך: "סכום המשולם, או הניתן במזומן, לפי העניין. למעט סכום הנמוך מבין אלה:. (1) סכום בשיעור של 10% ממחיר העסקה, מסכום המתנה, מסכום התרומה או מסכום ההלוואה. (2) 11,000 ₪ או 50,000 ₪ לפי העניין.
כלומר, כל עוד הסכום השווה ל-10% מהעסקה אינו עולה על 11,000 ₪ או 50,000 ₪ לפי העניין – מותר לשלמו במזומן.

שימוש צ'קים.

הגבלות על שימוש בשיקים – בהתאם להוראות החוק חל איסור על עוסק לקבל, במסגרת עסקו. וחל איסור על אדם ליתן לעוסק. תשלום בשיק בעבור עסקה או כשכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או כמתנה. בלי שרשמו את שם מקבל התשלום בשיק כנפרע או כנסב, לפי העניין. כמו כן חל איסור על כל אדם שאינו עוסק לקבל או לתת לאדם אחר תשלום בשיק. העולה על 5,000 ₪, בעבור עסקה או כשכר עבודה. כתרומה, כהלוואה או כמתנה, בלי שנקבו את שמו בשיק כנפרע או כנסב, לפי העניין. החוק מוסיף וקובע כי לא יסב אדם שיק ולא יקבל נסב שיק מוסב. בלי שציינו את שמו ומספר זהותו של המסב בשיק. הוראה זו לא חלה על מי שמוסר שיק לבנק, בנק הדואר או בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי.

עיצומים.

סנקציות – על מפר החוק יהיו עיצומים כספיים בשיעור מהתשלום במזומן, מהתשלום בשיק כדלהלן:
כאשר התשלום או השיק הוא עד 25,000 שקלים חדשים – שיעור של 15%; אם התשלום או השיק הוא מעל 25,000 שקלים חדשים ועד 50,000 שקלים חדשים – שיעור של 20%; ואם התשלום או השיק הוא מעל 50,000 שקלים חדשים – שיעור של 30%.
כמו כן, הפרת חלק מהוראות החוק מהווה עבירה פלילית בצידה קנסות גבוהים. החוק אף קובע עונש מאסר של שלוש שנים למי שעל מנת להתחמק מהוראות החוק מפצל במרמה עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה או רושם פרטים כוזבים במסמך.

כניסה לתוקף.

כניסת החוק לתוקף – מתוך ההבנה כי שיקים סחירים וכסף מזומן מהווים אמצעי תשלום שכיחים המשמשים חלקים גדולים באוכלוסייה לפעילות מסחרית שוטפת, כמו גם ההכרה ביתרונותיהם השונים של אמצעי תשלום אלה על פני אחרים, החוק כולל הוראות אשר מטרתן להבטיח יישום הדרגתי של האיסורים וההגבלות שקבע החוק.
כך, המגבלות על שימוש במזומן יתחילו ביום 1 בינואר 2019. כמו כן קבעו כי ב-9 החודשים הראשונים שבהם יפעילו את ההסדר, לא יטילו עיצום כספי או קנס על מי שהפר את המגבלות בפעם הראשונה, וזאת כדי לאפשר לציבור תקופת הסתגלות.
עוד חשוב לציין כי החוק אינו חל על הסכמי הלוואה ועסקאות, למעט עסקאות מתמשכות לקבלת שירות או מכר של זכות שכירות, שכרתו ערב יום התחילה של החוק.

לסיום אציין כי האמור הינו תמצית החוק ובכל שאלה שיש בנושא כדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי.

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.
    = "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.
* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

תיאגוד אינה מילת קסם

מעטים הם הקיבוצים שהמילה "תיאגוד" זרה להם. על פי רוב מתואגדים עסקי הקיבוץ גם על מנת לצמצם החשיפה המשפטית של הקיבוץ. עם זאת "תיאגוד" אינה

Call Now Button