לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלילת פיצויי פיטורין

"אני רותח", כך פתח שיחה עימי מרכז משק באחד הקיבוצים שאני מלווה. לאחר שסיפר לי כי מנהל המפעל תפס את אחד העובדים השכירים מבצע עבירת משמעת חמורה. הבנתי גם למה. "אנחנו לא מתכוונים לשלם לו פיצויי פיטורין". סקרתי בפניו את המצב המשפטי. ומפאת החשיבות אביא הדברים בתמצית גם בפניכם. לאמור חשיבות הן למעסיקים והן לעובדים שכירים.

פיצויי פיטורין.

ככלל, כל עובד זכאי לפיצויי פיטורין במידה ופוטר מעבודתו לאחר שצבר ותק של שנה לפחות במקום העבודה. במקרים חריגים רשאי מעסיק. על פי הסייגים לתשלום פיצויי פיטורים שבחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963, לשלול את פיצויי הפיטורים של העובד. בעניין זה קובע סעיף 16 לחוק פיצויי פיטורים: "לא יהיה עובד זכאי לפיצויים או יהיה זכאי לפיצויים חלקיים בלבד, הכל לפי הענין. אם פוטר בנסיבות, שעל פי הסכם קיבוצי החל על המעסיק והעובד. – ובאין הסכם כזה, על פי ההסכם הקיבוצי. החל על המספר הגדול ביותר של העובדים באותו ענף. – מצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים בלבד". סעיף 17 לחוק ממשיך וקובע: "בענף העבודה שאין בו הסכם קיבוצי. רשאי בית הדין האזורי לעבודה לקבוע שפיטוריו של עובד היו בנסיבות. המצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים שיקבע; בדונו בענין זה יונחה בית הדין האזורי לעבודה על פי הכללים שבהסכם הקיבוצי. החל על המספר הגדול ביותר של עובדים".

תיאור מקרה – פיטורין לאחר 6 חודשי עבודה.

מטרת הפיצויים היא לתמוך בעובד מבחינה כלכלית לאחר פיטוריו. ושלילת הפיצויים היא סנקציה חמורה ביותר. על כן, נטל ההוכחה לעניין זה מונח על כתפיו של המעסיק. והינו כבד במיוחד. עם זאת, כאמור, ישנם מקרים שבהם מוצדקת שלילתם. ולמצער הפחתתם. של הפיצויים. בפסק דין שניתן לאחרונה* דובר בתובע. שפוטר מעבודתו לאחר 6 חודשים בהם עבד כמתכנת בנתבעת. בית הדין נדרש להכריע. האם זכאי התובע לכספי פיצויי הפיטורים שהופקדו עבורו בקופת הפיצויים. או שמא, בשל מעשיו הנטענים, אין מקום לשלם כספים אלו לתובע.

פיטורים כתוצאה ממעילה באמון.

לטענת הנתבעת, בששת חודשי עבודתו היו לתובע מקרים חמורים של מעילה באמון. ובכלל זה גניבה ממעסיק. החברה זימנה את התובע לשימוע. ופיטרה אותו מהסיבות הבאות: א. העובד יצא מהעבודה בשעות מוקדמות ללא אישור ובניגוד להסכם ההעסקה. וזאת חרף מכתב התראה ששלחה לו הנתבעת. ב. התובע עשה שימוש בכרטיס "תן ביס". המשמש למימון ארוחות צהרים במהלך יום העבודה. בעבור שתי ארוחות בעת שהיה בחופשת מחלה.

דיון – התראות.

בפסק דינו קבע בית הדין לעבודה כי בחודש 2/2013 אכן התרתה הנתבעת בפני התובע כי יצא מהעבודה בשעות מוקדמות ופעל בניגוד לנהלי החברה. בית הדין ציין כי כדין נהגה הנתבעת עת התרתה בפני התובע אולם לא הוכיחה כי התובע המשיך במעשיו אלו. בנקל יכלה הנתבעת לצרף דוחות נוכחות לאחר חודש 2/2013 ולהוכיח כי התובע המשיך לפעול בניגוד לנהלים. הנתבעת לא עשתה כן. לכן, מסקנת בית הדין היא שהתובע תיקן את דרכו. אי לכך, אין עסקינן בהפרת משמעת חמורה.

הפרת משמעת.

מכאן עובר בית הדין לדון בשאלה האם שימוש בכרטיס ה"תן ביס" לצרכיו הפרטיים של התובע מהווה הפרת משמעת חמורה? בעניין זה קבע כי אכן מעשה חמור הוא שימוש בכרטיס שמטרתו שימוש לשם תשלום לארוחות בשעות העבודה עבור שימוש פרטי והזמנת TAKE AWAY לביתו של התובע על חשבון מעסיקתו. עם זאת, בית הדין קובע כי לתובע עומד הכלל ש"אין עונשין אלא אם כן מזהירין". הנתבעת גילתה את מעשי התובע ופיטרה אותו וזו זכותה אולם היה עליה להזהירו לעניין שימוש בכרטיס שלא כדין.

שלילת פיצויי פיטורין.

בית הדין ממשיך וקובע כי פיטוריו של התובע היו עונש קשה כשלעצמו ואין מקום כי בנוסף ישללו ממנו פיצויי פיטורים. בעניין זה "כבר נפסק, כי "שלילת פיצויי פיטורין ותמורת הודעה מוקדמת נעשית במשורה, במקרים הקיצוניים ביותר"… באשר "הפיטורים כשלעצמם, אף תוך כדי תשלום פיצויי פיטורים, הם עונש"…". כמו כן, הנתבעת קיזזה ערכן של שתי הארוחות שרכש התובע בתלוש השכר האחרון, לכן את הנזק הישיר של הנתבעת שילם התובע. לא זו אף זו, בית הדין מציין כי כלל לא הציגו בפניו את נהלי החברה בדבר שימוש בכרטיס ה"תן ביס". בית הדין מסכם כי הדעת נותנת כי פעילותו של התובע היא מעשה שלא יעשה אולם את עונשו קיבל התובע בכך שפיטרו אותו. לפיכך, פסק כי אין לשלול מן התובע את פיצויי הפיטורים המגיעים לו.

סיכום.

מהאמור לעיל עולה כי שלילת הפיצויים קיימת במקרים חריגים בלבד. לכן, לאור רגישות הדברים, כדאי להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום לפני שמבצעים פעולה דרסטית.

5129371

5129371

*ד"מ (ת"א) 59128-06-15 יבגני מיזנשטיין נ' סופרקום בע"מ (פורסם בנבו, 09.01.2017).

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך. הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים אלא אם נרשם אחרת.

* "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

יחסי עבודה בין הקיבוץ לרופא השיניים

בקיבוצים רבים, קיימת מרפאת שיניים בקיבוץ. אשר מספקת לחברי הקיבוץ ולתושביו שירותים של רפואת שיניים. הפסיקה דנה בשאלה האם קיימים יחסי עבודה בין רופא השיניים לקיבוץ במקרים כאלה.

חופש מהתאגדות
חופש מהתאגדות

בשנים האחרונות אנו עדים למקרים בהם מבקשים חברי אגודה קהילתית לפרוש מחברותם באגודה. ולהישאר להתגורר כתושבים ביישוב. מקרים מסוג זה מעוררים שאלות משפטיות וחברתיות. ומטבע

שלילת פיצויי פיטורין

"אני רותח", כך פתח שיחה עימי מרכז משק באחד הקיבוצים שאני מלווה. לאחר שסיפר לי כי מנהל המפעל תפס את אחד העובדים השכירים מבצע עבירת

Call Now Button