לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שאלת יחסי עובד מעביד בקיבוץ

הפעם בחרתי לדון בשאלת יחסי עובד-מעביד בין החבר לקיבוץ. ובין החבר לתאגידים הקשורים לקיבוץ. מצאתי כי יש חשיבות להביא בפניכם את ההלכות המחייבות בנושא. לאור כך כי לאחרונה רבו הקיבוצים אשר תאגדו ענפים שבתחומם.  ככלל, ההלכה הפסוקה קובעת כי לא קיימים יחסי עובד- מעביד בין אגודה שיתופית כדוגמת קיבוץ לחבריה. הלכה זו עומדת על אדנים מוצקים. אשר בבסיסם היחסים המיוחדים בין הקיבוץ ובין חבריו. במסגרת המערכת הדו צדדית, לה שותפים רק החבר וקיבוצו. נקבע כי אין לראות במערכת יחסים זו, אשר לא אחת דימו אותה למערכת יחסים בין בני משפחה, מערכת יחסים של עובד-מעביד.

 

עבודת חבר הקיבוץ בתאגיד.

שאלת יחסי העבודה תעלה, מקום בו חבר הקיבוץ אינו עובד בקיבוץ אלא בתאגיד נפרד. ישנם מצבים שונים של העסקת חבר קיבוץ בנסיבות אלו.
אפשרות אחת הינה כאשר העבודה הינה במסגרת "סידור עבודתו" של החבר כחבר קיבוץ. הן בתאגיד נפרד שבבעלות הבלעדית של הקיבוץ בו הוא חבר. והן אצל תאגיד חיצוני כעובד מושאל, כאשר התאגיד החיצוני יכול להיות בבעלות מעורבת של הקיבוץ ושל גוף אחר. או גוף שאין לו כל שייכות לקיבוץ. במקרים אלו ביצוע העבודה אינו מזכה את החבר בשכר. אלא התמורה עבור עבודתו עוברת לקיבוץ בתור תשלום. עבור שירות של קיבוץ לתאגיד החיצוני.
אפשרות אחרת הינה כי חבר הקיבוץ מבצע עבודה כמו כל עובד שכיר באמצעות התקשרות אישית. במקרה שכזה החבר מקבל שכר ותנאים, מכח משפט העבודה ככל עובד. אולם, בדרך כלל ועל פי תקנות הקיבוץ מבקש העובד מהמפעל להעביר שכרו באופן ישיר לקיבוץ.

 

קביעת יחסי עובד מעביד בקיבוץ.

לדיון זה רלוונטית האפשרות הראשונה. הפסיקה קובעת כי על מנת לקבוע אם היו יחסי עובד מעביד בין חבר הקיבוץ לבין התאגיד בו עבד. יש בעיקר לבחון אם הצדדים כרתו חוזה התקשרות חיצוני בין החבר לבין מקום העבודה. באם אכן כרתו חוזה התקשרות חיצוני אזי המסקנה תהא כי קיימים יחסי עובד מעביד בין חבר הקיבוץ לתאגיד. לעומת זאת, אם לא כתבו הסכם חיצוני. והקיבוץ שלח את החבר לעבוד בתאגיד במסגרת "סידור העבודה". המסקנה תהא כי לא חלים יחסי עובד מעביד.
למעשה, על פי נסיבותיו של כל מקרה ומקרה יבחנו בעיקר את השאלה. האם עבודתו של החבר נובעת מעצם חברותו בקיבוץ ולא מחוזה התקשרות חיצוני. כאשר נטל ההוכחה כי אכן כרתו חוזה התקשרות חיצוני הוא על כתפי החבר אשר טוען ליחסי עובד-מעביד.
לפיכך, גם כאשר חבר הקיבוץ עובד בתאגיד חיצוני. וישנם "יחסים משולשים" בין החבר, הקיבוץ והמפעל כפי שתיארנו לעיל. אין בכך, בהכרח, כדי ליצור יחסי עובד מעביד בין מי מהצדדים.

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

אכיפה בררנית של עבירות בנייה במושב

חברים רבים במושב עושים שימוש חורג במבנים החקלאיים שברשותם, אולם הועדה המקומית הגישה כתב אישום רק נגדי. זו אכיפה בררנית. מה באפשרותי לעשות?    שימוש

הקיבוץ, החבר ו-ביטוח לאומי

קיבוצים וביטוח לאומי. שכיח מאוד כי קיבוצים משלמים דמי ביטוח לאומי עבור חבריהם. והחברים מעבירים את הקצבאות לקיבוץ. מעניין לבחון מה קורה כשיש מחלוקת בין

Call Now Button