לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תחרות בין צוואה להסכם המשבצת

שאלה בקשר להורשת משק: 

האם הסכם המשבצת שולל את הזכות להורות בצוואה על מכירת המשק. וחלוקת התמורה בין היורשים?

תשובה: 

אני מוצאת כי בלבול רב שורר בקרב בעלי נחלות במושבים. בכל הקשור לזכויותיהם במשק ולאפשרויות הקיימות להורשת רכושם. פועל יוצא מהאמור הינו סכסוכים משפחתיים. אשר ניתן למנעם לו הייתה בידי כל הצדדים האינפורמציה המתאימה באשר להורשת משק. למעשה השאלה הנשאלת מעסיקה רבים. והיא נדונה ממש לאחרונה בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בראשון לציון*. באותו עניין כתבה המנוחה, שהחזיקה בחייה במשק במושב, צוואה. במסגרתה הורתה כי לאחר מותה יימכרו זכויותיה בנחלה. כשהתמורה תתחלק בין התובעים (אחותה של המנוחה ואחיינה) לבין הנתבע (בנה המאומץ).

במסגרת התביעה ביקשו התובעים להוציא לפועל את הוראות הצוואה ביחס לנחלה בדרך של פירוק שיתוף. הנתבע התנגד לקיום הצוואה מאחר שלטענתו הוא צאצא יחיד של המנוחה ומשכך, הוא זכאי לקבל את מלוא הזכויות בנחלה בהסתמך על הוראותיו של הסכם ההתקשרות בין המושב למינהל מקרקעי ישראל, הוא "הסכם המשבצת".  המינהל, בהיותו הבעלים של הזכויות בקרקע עליה נמצאת הנחלה,  צורף גם הוא כנתבע  בתיק.

סעיף 19(ג)(2) להסכם המשבצת קובע כדלהלן: "לא הניח המנוח בן זוג, אך הניח ילד אחד, תעבורנה כל זכויות השימוש שלו במשק לילד האמור, בתנאי שהוא מוכן ומסוגל לקיים את המשק". לעומת זאת, סעיף 19(ג)(4) להסכם המשבצת קובע: "כל אחד מיחידי בני זוג שהינם חברי האגודה המחזיקים במשק רשאי להורות בצוואתו למי תימסרנה זכויות בשימוש שלו במשק, ואולם לא יהיה בהוראות צוואה כאמור כדי לגרוע מזכויותיו של בן-זוגו האמורות בפסקה (1) לעיל ולא יהיה בהן כדי לגרום למסירה של זכויות השימוש במשק ליותר מאדם אחד ולבן-זוגו".

 

* המידע המופיע הוא כללי בלבד. ואין בו בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ.

= "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור". מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי דיני עבודה וליטיגציה. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים אלא אם כן ציינו אחרת.

אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL. ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

תיקון 43 לחוק התכנון והבנייה

שאלה לגבי תיקון 43: מהו תיקון 43 לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965? האם הוא מקנה לוועדות המקומיות סמכויות אוטונומיות לאשר תכנית בינוי? מה נותר בידי הוועדה

ביטול זכייה ב- התמחרות

הקיבוצים, בהיותם גופים מתחום 'המשפט הפרטי' אינם חייבים לערוך מכרזים לצורך קבלת עבודה או שירותים. יחד עם זאת, על מנת להפחית עלויות או לחילופין להשיא

Call Now Button