לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יחסי עבודה בין החבר לקיבוץ מתחדש- הכרעת בית הדין הארצי לעבודה

מעמד החבר בקיבוצו.

פסיקת בתי הדין לעבודה עסקה, בעיקר בעשור האחרון, גם בשאלת מעמדו של חבר קיבוץ כעובד של קיבוצו. בשורה ארוכה של פסקי דין חזרו בתי הדין על ההלכה. לפיה בין החבר לקיבוץ לא קיימים יחסי עובד-מעביד. אלא שאותם פסק דין עסקו, רובם ככולם, בנסיבות בהם היה זה קיבוץ שיתופי ו"מסורתי".

תיאור מקרה – מנהל מידגה בקיבוץ מתחדש.

בהחלטה שניתנה ביום 18.4.13, על ידי בית הדין האזורי לעבודה בנצרת (כב' הנשיאה ורד שפר). נדונה תביעתו של התובע, חבר קיבוץ, אשר עבד במשך שנים רבות כמנהל המדגה של הקיבוץ. עד שנת 2001 היה הקיבוץ שיתופי לכל דבר. בשנת 2002 הוחלט על שינוי מהותי באורחות החיים של הקיבוץ. ובין השאר הונהג בקיבוץ שכר דיפרנציאלי. במסגרת תהליך השינוי נעשה מכרז לתפקיד מנהל המדגה, והתובע נבחר שוב לתפקיד. בשנת 2011 פיטרה הנהלת הקיבוץ את התובע מתפקידו.

יחסי עובד – מעביד בקיבוץ.

התובע הגיש תביעה לקבלת סעדים כספיים בקשר להפסקת עבודתו. כשתחילה נדונה שאלת קיומם של יחסי עובד-מעביד בין התובע לקיבוץ. בהחלטתו קבע בית הדין כי לאור השינויים המקיפים שחלו באורחות החיים של הקיבוצים המתחדשים. ובעיקר לאור כך כי לתובע שולם שכר דיפרנציאלי על פי הערכת שווי העבודה. יש להכיר בקיומם של יחסי עובד-מעביד בין החבר לבין הקיבוץ.

עבודה בקיבוץ מתחדש.

על החלטה זו הוגש ערעור, לאחר מתן רשות, לבית הדין הארצי לעבודה. בפסק דין מיום 3.12.13 קיבל בית הדין הארצי את הערעור. וקבע כי לא התקיימו יחסי עובד מעביד בין המשיב, חבר הקיבוץ. למערערים, הקיבוץ ומדגה. ראשית ציין בית הדין כי יש לראות בקיבוץ ובמדגה כישות אחת, היא למעשה הקיבוץ כאגודה שיתופית. עוד קבע בית הדין כי גם לגבי קיבוץ מתחדש קיימת חובת עבודה אינהרנטית. של חבר הקיבוץ כלפי הקיבוץ בו הוא חבר. בנסיבות אלו, ככל שמדובר במסגרת האגודה השיתופית, נקבע כי לא מתקיימים יחסי עובד מעביד בין חבר הקיבוץ לקיבוץ. שכן עבודתו היא מכח חברותו בקיבוץ כאגודה שיתופית.

תקנון.

עוד קבע בית הדין כי השינויים שחלו בקיבוץ והפיכתו לקיבוץ מתחדש. לא שינו, גם מבחינת תקנון הקיבוץ, את היחס בינו לבין חבריו. על פי התקנון אין כל כוונה של שינוי היחסים בין הקיבוץ והענפים לבין החברים. ולכן קובע בית הדין כי ההתקשרות שבין המשיב לבין הקיבוץ היתה מתוקף היותו חבר קיבוץ, ולא עובד של הקיבוץ.

 

 

* "איילת רייך – משרד עורכי דין וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי, ענף הלול וליטיגציה.

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ.

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

Call Now Button