לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יו"ר אחד לועד המקומי ולאגודה הקהילתית- ניגוד עניינים?

יו"ר זהות ועדים

את הכללים למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות גיבשה ועדה בה השתתפו נציגים של היועץ המשפטי לממשלה, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי. את הוועדה הקימו לאחר שמצאו, שמספר נבחרי ציבור בשלטון המקומי לא נהגו, לדעת היועץ המשפטי לממשלה, לפי הנורמות הרצויות בתחום ניגוד העניינים. אגב בדיקת העמדתם לדין פלילי עלתה בזמנו הטענה, שנבחרי הציבור אינם יודעים את הנורמות הללו. ולכן החליטו להטיל על הוועדה לגבש את הכללים ולפרסם אותם. זאת בכדי להביאם לידיעת כלל הציבור וציבור הנבחרים ברשויות המקומיות.

ועדה מייעצת לנבחרי ציבור.

את הכללים אישרה הנהלת מרכז השלטון המקומי. בתחילה לתקופה של שנתיים, ולאחר מכן ללא הגבלת זמן. הכללים קבעו כי יקימו ועדה מייעצת, שתפקידה לסייע לנבחרי הציבור בדרך של מתן חוות דעת. אכן הקימו את הוועדה והיא מחווה דעתה, בתשובה לפניות של נבחרים השואלים שאלות לגבי התנהלותם שלהם. הועדה מתייחסת גם לפניות מצד גורמים אחרים (נבחרים, יועצים משפטיים, מבקרים וכן תושבי הרשויות). וכל המעוניינים לקבל חוות דעת על נבחרים. לאחר גיבוש חוות הדעת מפיצים אותה לגורמים הנוגעים בדבר.

ניגוד עניינים.

לאחרונה דנה הוועדה בסוגיה שהניח לפניה תושב ההרחבה של קיבוץ אילון, עו"ד פריטל. הוא טען כי מתקיים ניגוד עניינים מוסדי. שעה שיו"ר האגודה הקהילתית ביישוב אילון מכהן גם כיו"ר הועד המקומי של היישוב. לטענת עו"ד פריטל, ניגוד העניינים מודגש. וזאת עקב ההסכם שחתמו הוועד המקומי עם האגודה הקהילתית לעניין אספקת שירותים והתחשבנות ביניהם. (בתחומי התרבות, הגינון והסתייעות בשירותים משפטיים). בתוך כך טען, כי ההסכם גם לא קיבל את האישורים הדרושים לכך. אישורים לפי צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958. בין החוסרים – רוב של שני שליש מחברי הוועד המקומי, אישור המועצה האזורית, ופרסום ברשומות.

האינטרסים משותפים.

מנגד, היועץ המשפטי של המועצה האזורית, כמו גם היועץ המשפטי של האגודה הקהילתית, סברו שהמקרה איננו בגדר ניגוד עניינים. זאת לאור העובדה שמרבית האינטרסים של הוועד המקומי ושל האגודה הקהילתית משותפים. יתר על כן, ההסכם לא העניק ליושב הראש בגופים אלה רווח אישי. עוד טענו כי לא עסקינן במצב של ניגוד עניינים משום שאין יחסי כפיפות ובקרה, בין הוועד המקומי לאגודה הקהילתית. שני הגופים פועלים למען אותה מטרה- מתן שירותים ליישוב. הם משלימים אלה את אלה, ולשניהם תקציבים נפרדים. בנוסף, המחוקק עצמו איפשר מצב של זהות פרסונלית במקרה דומה בין הוועד המקומי לועד האגודה החקלאית, הידוע בשם "זהות וועדים". יחד עם זאת, הסכימו כי היה על ההסכם לקבל את האישורים הדרושים לכך לפי צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות).

החלטת הועדה – יו"ר זהות ועדים.

הוועדה קבעה, פה אחד, שקיומו של הסכם בין שני האורגנים אכן מעמיד את העומד בראשם במצב של ניגוד עניינים מובהק. שכן לא רק כריתתו, אלא אף ביצועו השוטף של ההסכם עלול לגרום למחלוקות. מחלוקות בין הוועד המקומי לבין האגודה הקהילתית. וזאת ביחס לסוג השירותים הניתנים, היקפם, טיבם, גובה התשלום ומועדיו ועוד.

ניסוח הסכם עמום.

עוד פסקה הוועדה כי קיים קושי בניסוח העמום של ההסכם לעניין אספקת השירותים המשפטיים לשני הגופים. כאשר האגודה הקהילתית היא שבוחרת את היועץ המשפטי. נוסח ההסכם אינו נוקט בסכומים באשר לאספקת השירותים. מה שמעלה חשש כי הועד המקומי אינו מקבל החלטות בעניין ומשאיר זאת לשיקול דעתה הבלעדי של האגודה הקהילתית. וזאת, אולי בשל ניגוד העניינים של העומד בראשו. כמו כן, העובדה שההסכם מתחדש מידי שנה מעורר קושי נוסף באשר לאישורים הדרושים לקבלת ההסכם לפי צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות). בכל הנוגע לניגוד העניינים המתעורר עקב עמידה בראש שני הגופים.

היו"ר חייב להתפטר מאחד הגופים.

לפיכך, בנסיבות העניין, סברה הוועדה, כי מצב בו אדם אחד עומד בראשם של שני גופים, שאחד מהם לקוח והשני ספק שירותים מרכזי, ושאין ביניהם זהות אינטרסים מלאה, הוא מצב מובהק של ניגוד עניינים. לפיכך, קבעה כי אין מקום שהעומד בראש שני הגופים ימשיך לכהן בשניהם בו זמנית. ועליו לבחור באיזה גוף הוא מעונין להמשיך ולכהן ובאיזה גוף להפסיק את פעילותו.
יחד עם זאת מדגישה הוועדה שאין זו הטלת דופי בעומד בראש הגופים באופן אישי. וכי המצב בו עסקה בחוות דעתה אינו מעלה חשש לניגוד עניינים אישי, אלא זהו ניגוד עניינים מוסדי בלבד.

 

*הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, משרד המשפטים פניה מס' 1985. 3 בפברואר 2015.

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

   = "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור". מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי- מינהלי וליטיגציה.

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL.

ובפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

פנסיון סוסים על קרקע חקלאית

שאלה: האם קרקע חקלאית יכולה לשמש כפנסיון לגידול וטיפול בסוסים? תשובה: שאלתך נידונה במסגרת פסק דין שניתן לאחרונה. בו עלו מספר סוגיות הקשורות לשימושים המותרים

אכיפה בררנית
אכיפה בררנית במושב

    המושב בו אני חבר פנה אליי בדרישה לפנות שטחים חקלאיים שאני מעבד מזה שנים. המושב טוען כי פלשתי שלא כדין לשטחים אלו. לעומת

Call Now Button