לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשיבות עריכת שימוע לעובד שיש כוונה לפטרו

1.

לאור מגמת הפסיקה המכירה בזכות השימוע, הקנויה לעובד בטרם יפטרו אותו. נזכיר להלן את דבר חשיבותו של הליך השימוע, שעל המעביד לבצע אם בכוונתו לפטר עובד. בנוסף, מצאנו לנכון להביא בפניכם את ההשלכות העלולות לחול. בעקבות פיטורי עובד, ללא עריכת שימוע לפני פיטורין, כדין.

2.

על מעביד ליתן לעובד את האפשרות להביע עמדתו בעניין פיטוריו. שכן לעובד קנויה הזכות להשמיע עמדתו בדבר פיטוריו מכח משפט העבודה. על המעביד חלה חובת נאמנות וחובת תום לב מוגברת. ואלו מחייבות התייחסות המעביד לעמדת העובד המפוטר, יהא נימוק הפיטורים אשר יהא.

3.

נדגיש כי גם אם עסקינן בפיטורים בעקבות "צמצומים", לאור מצבו הכלכלי ו/או צרכיו של המעביד. על המעביד חלה החובה להפעיל את כוחו וסמכויותיו כדין ובתום לב. בסבירות ומידתיות, באופן גלוי ושקוף. ולפרט בפני העובד מדוע דווקא הוא כלול ברשימת המפוטרים.

4.

לפיכך, אנו ממליצים לזמן את העובד לפני שנופלת ההחלטה על פיטוריו לשימוע כן ואמיתי. אנו ממליצים לערוך תיעוד של השימוע באמצעות פרוטוקול. אשר יפרט הן את הטענות ו/או המסמכים שהוצגו לעובד, הן את תשובתו של העובד, והן את ההחלטה שנתקבלה בסופו של דבר.

5.

במהלך השימוע יש להבהיר לעובד מה כוונתו של המעביד בעניינו. אנו ממליצים לאפשר לעובד להעלות את טענותיו, ולהתייחס לטענות אלו באוזן קשובה. לרבות מתן אפשרות לעובד להציע דרכי עבודה חלופיות אצל המעביד, כאלו שלא יחייבו את פיטוריו. מובן כי עמדת העובד אינה חייבת להתקבל. אולם יש להתייחס לעמדותיו ולפרט את הסיבות לדחיית הטענות שהשמיע.

6.

מעביד אשר יפטר עובד מבלי שייערך לו שימוע בטרם פיטוריו, או שהשימוע לא נערך כדין, עלול למצוא עצמו חשוף לתביעה מטעם העובד. בגין כך שההחלטה בדבר פיטורי העובד נתקבלה שלא כדין. הסעד לו יהא זכאי העובד במקרים של פיטורים שלא כדין, מסור לשיקול דעתו של בית הדין הדן במקרה. בית הדין יבחן, בין היתר, את נסיבות המקרה הספציפיות. וכמו כן את מהות הפגם שנפל בהליך הפיטורים וחומרתו, סוג המשרה, והשפעת הסעד שינתן על העובד ועל המעביד.

7.

על מנת לסבר את האוזן נציין כי רק לאחרונה פסק בית הדין 1 פיצוי כספי בשווי שמונה משכורות (!) בגין הפגם שנפל בהליך פיטורים של עובד שלא נערך לו שימוע לפני פיטורין כדין.

8.

לסיום יובהר, כי האמור משקף בתמצית את עיקרם של הדברים ואין בו כדי להקיף את כל הנושא. ככל שנדרשת הבהרה, בהתאמה לנסיבות המקרה הספציפי שהנכם נדרשים לו, אנו עומדים לרשותכם.

 

* המידע המופיע הוא כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך

1 עב (ת"א) 5392/07 אלי פרג'ון נ' חברת הדואר (פורסם בנבו).

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

פיטורי עובד בתקופת מחלה

האם אפשר לפטר אותי בתקופת מחלה? אהיה זכאי להודעה מוקדמת? שאל אותי חבר קיבוץ. אשר עבד מחוץ לקיבוץ בהיי טק וחלה במהלך תקופת עבודתו. באותו

Call Now Button