לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אכיפה בררנית במושב

אכיפה בררנית

 

 

המושב בו אני חבר פנה אליי בדרישה לפנות שטחים חקלאיים שאני מעבד מזה שנים. המושב טוען כי פלשתי שלא כדין לשטחים אלו. לעומת זאת, יש חברים נוספים באגודה אשר ידוע לי בוודאות כי הם פלשו לשטחים חקלאיים במושב ועושים בהם שימוש. ואליהם לא נערכה כל פנייה מצד המושב. האם יש בעובדה זו לסייע לי כטענת הגנה?

אכיפה בררנית במושב.

לאחרונה ניתן פסק דין הימנו עולה כי אכיפה בררנית במושב בהחלט יכולה לשמש כטענת הגנה בתביעת פינוי. מעשה שהיה כך היה-. בשנת 2008 הגיש מושב בדרום תביעה לפינוי נתבעים. לטענתו אין לנתבעים זכות חוקית להשתמש בשטחים שהם חלק ממשבצת הקרקע של האגודה, לאור כך כי פלשו אליהם. בנוסף טען המושב כי הנתבעים מבקשים לטעת פרדס בשטחים אלו. והם אף החלו בביצוע עבודות שמטרתן הנחת קו מים לשטח המקרקעין, עליו הם מתעתדים לטעת עצי פרי הדר. לפיכך, המושב עתר גם לצו מניעה קבוע שיאסור על הנתבעים לנטוע ו/או לשתול עצי הדר ו/או עצי פרי באותה חלקת אדמה. בכלל זה, צו שיורה לנתבעים להפסיק לאלתר ביצוע כל עבודה, אשר מטרתה להביא להנחת צינור מים אל החלקה המדוברת.

טענות הנתבעים – האדמה שלנו.

הנתבעים טענו כי חלק משטחי המקרקעין מושא התביעה נתונים לשימושם מזה שנים רבות. והשימוש הותר להם על ידי נציג מוסמך של האגודה. לגבי חלק אחר מהמקרקעין נשוא התביעה נטען כי אלו אינם מצויים כלל בתחום משבצת האגודה.

אישורי מוסדות.

בהתאם להוראת בית המשפט הוגשה הצהרה מטעם מנהל מקרקעי ישראל. מההצהרה עלה כי השטח שבמחלוקת נכלל במשבצת האגודה. בעקבות הצהרה זו, לאור טענת הנתבעים לשימוש רב שנים בשטח, הפנה בית המשפט את הנתבעים. והורה להם לקבל ממוסדות האגודה אישור לשימוש שעשו בשטח, ואשר הם מבקשים להוסיף ולעשות בו. עוד קבע ביהמ"ש כי ככל שתסורב בקשת הנתבעים על ידי מוסדות האגודה, או אז עליהם למצות את זכויותיהם. וזאת בפני הגוף המוסמך לברר סכסוכים בין האגודה לבין חבריה, בהתאם לתקנון האגודה.
בעקבות החלטה זו פנו החברים למוסדות האגודה, אך בקשתם סורבה. לפיכך הם פנו בתביעה לרשות השיפוט של ההסתדרות. אשר היא הגוף שנקבע כגוף המוסמך לברר סכסוכים בין האגודה לבין חבריה.

פסק בוררות.

בפסק הבוררות קבע הבורר כי האגודה היא בעלת הזכויות בשטח שבמחלוקת. זאת בהסתמך על הצהרת מנהל מקרקעי ישראל כאמור. עוד נקבע כי הנתבעים למעשה מודים כי הם מחזיקים בשטח שבמחלוקת, ואף עושים בו שימוש. וזאת מבלי שקיבלו את אישור האגודה לכך. הבורר אף קבע כי סירובה של האגודה להמשיך ולהתיר השימוש של הנתבעים בשטח שבמחלוקת הוא סירוב סביר. והוא הגיוני ומתבקש בנסיבות העניין.   ומכאן לעיקר-

קבלת הטענות לאכיפה בררנית במושב.

למרות הקביעות הנ"ל, הבורר קבע כי הנתבעים רשאים להמשיך ולעשות שימוש בשטח שבמחלוקת!  זאת, לאחר שקיבל את טענת הנתבעים לגבי אכיפה בררנית. הוא פסק כי הנתבעים צודקים בכך שהאגודה נהגה באופן בררני (סלקטיבי) ובלתי שוויוני, בכך שבחרה להגיש תביעת פינוי נגדם בלבד. וזאת בשעה שישנם חברים אחרים שפלשו לשטחים נוספים משטחי האגודה, וכלפיהם לא ננקט הליך של פינוי. בניסוחו של הבורר, דרישת הפינוי שהפנתה האגודה כנגד הנתבעים, בו בזמן שאינה פועלת לפינוים של חברים אחרים משטחים אליהם פלשו שלא כדין: "יש בה משום אכיפה בררנית הנוגדת את חובת האגודה לממש זכותה בתום לב ובשוויון כלפי חבריה". על כן דחה הבורר את תביעת המושב לפינוי החברים משטחי הפלישה.

פרדס ומים.

עם זאת קבע הבורר כי החברים רשאים להמשיך לעשות שימוש בשטח שבמחלוקת אך ורק לגידולי פלחה. וכי אינם רשאים לנטוע או לשתול עצי הדר או פרי בשטח שבמחלוקת ללא קבלת אישורה בכתב של האגודה. עוד נקבע, כי הנתבעים אינם רשאים ללא קבלת אישור בכתב של האגודה לבצע את הפעולות הבאות: משיכה ו/או הנחה ו/או התקנה של צינורות מים, המיועדים להשקיה של השטח שבמחלוקת.

פסק בית משפט שאכן ישנה אכיפה בררנית במושב.

בעקבות פסק הבוררות פנו הנתבעים לבית המשפט. הם ביקשו כי ידחה את התביעה שהוגשה על ידי המושב בשנת 2008 תוך חיוב המושב בהוצאות. בית המשפט לא קיבל את הבקשה להוצאות. אך הוא קבע כי הנתבעים צודקים בכך שההליך המשפטי התלוי ועומד במסגרת התביעה, בא אל קיצו. וכי המושב מיצה את זכות התביעה שבידו במסגרת הליך הבוררות. על כן נקבע כי יש למחוק את התביעה. עינינו רואות, איפוא, כי הותרו השימושים חרף הפלישה. וזאת לאור כך כי אכיפה בררנית נוגדת את חובת האגודה לממש זכותה בתום לב ובשוויון כלפי חבריה.

 

 

 

 

 

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

 

= "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור". מתמחה בקיבוצים, מושבים, אגודות שיתופיות, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

 

* הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים אלא אם כן נכתב אחרת.

 

 

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL. ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

 

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

אבנה לי בית, בית בקיבוץ

רחש בחדר האוכל בקיבוץ מבשר על עוד בתי קרקע חדשים שיגיעו לידי החברים עוד לפני פסח! מרגש, אך יחד עם זאת, הכול יודעים כי ליקויי

Call Now Button