לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פיטורים בשל "הסתרת" הריון

קיבוצים ומושבים הינם, מטבע הדברים, גופים המעסיקים עובדים ועובדות. למדתי כי מרבית נושאי התפקידים באגודות שמשרדי מייצג השכילו להבין. את החשיבות להקפדה דווקנית על זכויות עובדים ועובדות בכלל. ונשים בהריון בפרט. נוכח הפסיקה העקבית והמחמירה של בתי הדין לעבודה, היום כבר ברור. כי נקיטה בפעולות המפרות את הוראות הדין ופוגעות בזכויות נשים בהריון. עלולה להוביל להליך משפטי שתוצאותיו עשויות להיות קשות מבחינת המעביד.
במאמר – התייחסות ספציפית לנושא של הסתרת הריון ע"י העובדת.
 

העסקת אישה בהריון והסתרת הריון.

לאור פסק דין שיצא לאחרונה מלפני בית הדין הארצי לעבודה[1], בחרתי להקדיש מדורי זה. ולהביא לידיעתכם את הנסיבות המחייבות מועמדת לעבודה. הנמצאת בשלבים המוקדמים של הריונה. לגלות את דבר ההיריון למעביד המעוניין לקבל אותה לעבודה. כמו כן נבחן מה דינו של מעביד אשר מפטר אישה, בשל העובדה כי הסתירה ממנו את המידע אודות הריונה. עם כניסתה לעבודה.
 

התנגשות בין אינטרסים.

למעשה, עסקינן בהתנגשות בין אינטרסים שיש לערוך איזון ביניהם. מחד, הזכות לפרטיות של העובדת. ומנגד, פררוגטיבת הניהול של המעסיק. וכן חובת הגילוי המוגברת וחובת תום הלב החלות על אדם. המבקש להתקבל לעבודה.
 

בחינת הרלוונטיות – עד כמה הסתרת ההריון פוגעת בעבודה.

נקבע[2], כי התשובה לאיזון הנכון בין האינטרסים הנ"ל נמצאת בבחינת הרלוונטיות. ויוסבר- יש לבחון עד כמה, אם בכלל, המידע בדבר ההיריון רלוונטי. לעבודה אליה מבקשת האישה להתקבל. כאשר המידע בדבר ההריון אינו רלוונטי לעניין הקבלה לעבודה, המעסיק כלל אינו רשאי לשאול לגבי עובדה זו. ואין המועמדת לעבודה מחויבת בגילויה. מובן מאליו כי במקרה זה אי הגילוי לא יחשב כחוסר יושר מטעם המועמדת. במצב כזה, פיטורי העובדת בהסתמך על אי גילוי דבר ההיריון יהווה הפליה לרעה המנוגדת לדין.
 

חריגים לבחינת הרלוונטיות – משרות שבהן הסתרת הריון תפגע במעסיק.

האמור לעיל הינו בבחינת הכלל. לכלל זה ישנם יוצאים מהכלל. מקרים חריגים, אשר בהתקיימם ייחשב ההיריון עובדה הרלוונטית למשרה המוצעת. ועל המועמדת תוטל החובה לגלותו. המדובר למשל בסוג משרה אשר עובדת בהריון לא תוכל לבצע בשל מגבלות פיסיות הקשורות בהריון. (הרמת משאות כבדים, חשיפה לקרינה וכד'). "בפרוייקט" שנסמך במידה רבה על עבודתה של המועמדת בתקופה שלאחר תחילת עבודתה. כך שיציאתה לחופשת לידה תגרום למעסיק נזק חריג. או במועמדת שנשכרת לתקופת זמן מוגדרת על  מנת למלא מקומו של עובד אחר.
 

פיטורי עובדת בהריון.

חשוב לציין כי במידה ויימצא כי בנסיבות העניין לא היתה לעובדת החובה לגלות את עובדת הריונה. במשא ומתן לקראת קבלתה לעבודה. ולא נפל בהתנהלותה כל פגם של חוסר תום לב. הרי שלפיטוריה בשל "הסתרת ההריון" עלולות להיות השלכות כספיות קשות על המעביד. כך למשל, במקרה אחד [3] חייבו את המעביד לשלם לעובדת. שהוכיחה כי פיטרו אותה בשל הריונה זמן קצר לאחר שהתקבלה לעבודה. בשעה שלא היתה עליה החובה לגלות למעסיק את דבר ההריון. המעביד נאלץ לשלם סך של כ-80,000 ₪. בגין הפסד שכר, הפרשי דמי לידה, עוגמת נפש ועוד.
 

סיכום והמלצה.

לאור האמור לעיל, המלצתי היא לנקוט במשנה זהירות בטרם פיטורי עובדת בהריון. גם אם קיימת תחושה, כי העובדת "הסתירה" את דבר הריונה.
 
 
                                                                                                                                                                                                                                                                             
* "איילת רייך – משרד עורכי דין" מתמחה בקיבוצים, תאגידים ובתחום המסחרי-חקלאי.
* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ.

[1] ע"ע 127/10 נאמן יעוץ והכוונה לגיל הזהב בע"מ נ' אדווה צפון –בינימין (נבו) (2011)
[2] ראה גם: ע"ע 363/07 שרונה ארביב נ' פואמיקס בע"מ (נבו) (2010)
[3] הערה 1 לעיל

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

התערבות בית המשפט בפסק משקם

המשקם קבע כי החבר אינו חב בחוב כספי למושב. האם יתערב בית המשפט העליון בפסק המשקם? משקם. רבים מחברי המושבים הנם צד להליכים המנוהלים בפני

Call Now Button