לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתרחץ נפגע בבריכה- הקיבוץ התרשל?

בבריכות של קיבוצים רבים יש מתקן אבן המשמש למילוי מי הבריכה המכונה "גמל". הגמל המדובר אינו דומה לחיית המִדְבָּר המדוּבשת, זהו מתקן בטון מאסיבי בצורת האות "ר" אשר מקיף צינור מתכת שממלא את הבריכה במים. האם הימצאותו של "הגמל" סמוך לשפת הבריכה, במים רדודים, מהווה רשלנות של הקיבוץ?. זוהי שאלה בנושא נזקי גוף קיבוץ אשר עמדה במוקד פסק דינו של בית המשפט השלום בתל אביב מיום 11.3.15*.

תיאור מקרה – נזקי גוף קיבוץ בבריכה.

באותו עניין התובע, אדם כבן 40, החזיק במנוי לבריכה שמפעיל בשטחו קיבוץ נען. ביום 24.7.09 ביקר התובע בבריכה יחד עם בני משפחתו. במהלך הבילוי צלל לכיוון אחד מקירות הבריכה וכשהגיע אליו עמד ואז נפגע בפניו מאותו "גמל". לשם הבנה, בסיסו של הגמל בבריכה היה רחוק כ-50 ס"מ משפת הבריכה. אך הצלע העליונה הגיעה עד לקו המים או סמוך לה. גובהה כ-45 ס"מ מהרצפה. והואיל והציבו את הגמל במקום בו עומק המים כ- 110 ס"מ גובהו מקרקעית הבריכה היה 155 ס"מ. התובע, שגובהו כ-175 ס"מ, קם ופגע עם פניו בקצה גמל האבן וכתוצאה מכך ספג חבלה חזקה באפו. פינו את התובע לבית-חולים "קפלן" שם איבחנו הרופאים שבר במחיצת האף.

חובת זהירות.

הצדדים לא חלקו על כך כי הקיבוץ חב חובת זהירות כלפי מבקרי הבריכה וכי עליו ליצור סביבת בילוי בטוחה למתרחצים. השאלה היא, כאמור, האם הפר הקיבוץ את חובת הזהירות. כלומר האם הקיבוץ התרשל, בהצבת הגמל? והאם אפשר היה לצפות כי מתרחץ עלול להיפגע מן הגמל?

סיכון צפוי.

על שאלות אלו עונה בית המשפט בחיוב. וקובע כי הצבת מתקן בטון סמוך לשפת הבריכה באזור של מים רדודים יוצרת סיכון למתרחצים. ואפשר לצפות כי אדם שיעמוד במים הרדודים עלול להיפגע ממנו. בריכת שחיה היא מקום של פעילות ופנאי. אנשים מבלים, שוחים, צוללים ונעמדים במים רדודים. הצבת מתקן בטון סמוך למים הרדודים מסכנת אותם. ואפשר לצפות כי קיים סיכון שמי שיעמוד במים יפגע ממנו. אכן, מוסיף בית המשפט, זהו מתקן גלוי לעין. אך המתרחצים אמורים לחוש בטוחים. ואינם חוששים כי כשהם יוצאים מן המים יתקלו במתקן בטון סמוך לשפת הבריכה. כמו כן, הצבת הגמל באזור המים הרדודים יוצרת סיכון צפוי נוסף. שכן הגמל יכול לשמש מעין מקפצה. וכבר למדנו כי קפיצה באזור מים רדודים עשויה לגרום לסיכונים רבים ולפגיעות קשות. זהו אפוא מתקן שיוצר סיכון צפוי למבקרי הבריכה.

אחריות לנזקי גוף קיבוץ.

בית המשפט קובע כי אין בטענת הקיבוץ לפיה הגמל הינו מתקן עומד בהתאם לדין שזכה בכל ההיתרים הנדרשים. כדי לפטור את הקיבוץ מאחריות. כך, יתכן והמתקן התאים לסטנדרט הזהירות שנהג בעבר. ברם החיים הם דינאמיים, טכנולוגיות משתנות, וסטנדרט הזהירות מתעדכן בהתאם. העובדה שמתקן פלוני היה תקין בעבר אינה מצדיקה "הקפאתו בזמן". ואינה שוללת את חובתו של הקיבוץ לבחון מפעם לפעם את הסיכונים. ואת התאמת הבריכה למצב הדברים העדכני.

התרשלות.

בית המשפט קובע כי התקנות החלות היום על בריכות שחייה אוסרות על הקמת מתקנים כדוגמת הגמל. וקובעות כי יש להימנע מהקמת עצמים בולטים מעל פני המים. באופן העלול להפריע למי שעושה שימוש בבריכה, או לסכן אותו. מתקין התקנות צפה אפוא כי עצם בולט מעל שטח הבריכה עלול לסכן את המתרחצים ואסר על התקנתו. תקנות אלו אינן חלות על הבריכה שהוקמה לפני שהותקנו. ברם יש בהן כדי ללמד על סטנדרט הזהירות הראוי. וכבר נפסק כי עצם העובדה שחיקוק פלוני לא הוחל על מפעיל בריכת שחייה. אינה מחייבת את המסקנה כי אותו מפעיל פטור מנקיטת אמצעי הזהירות המנויים בחיקוק. בית המשפט קובע עוד כי הקיבוץ לא סיפק תשובה לשאלה מדוע הוצב הגמל דווקא סמוך למים רדודים. שבהם הסיכון למתרחצים גדול יותר. לאור דברים אלו קובע בית המשפט כי הקיבוץ התרשל והפר את חובת הזהירות שלו כלפי התובע.

אשם תורם.

יחד עם זאת, קבע ביהמ"ש כי בנסיבות המקרה יש ליחס לתובע "אשם תורם", שכן גם התנהגותו גרמה לנזק. כך, התובע שחה למים הרדודים ונעמד במהירות מבלי לבדוק את התנאים. אמנם, המתרחצים בבריכה זכאים לרחצה בטוחה ואינם צריכים לבדוק מפגעים בכל רגע נתון, אולם גם להם יש אחריות מסוימת הנובעת מן ההבנה שבבריכה טמונים סיכונים. גם אם התובע לא היה צריך לצפות לגמל בטון, קיימים סיכונים אחרים כמו מתרחצים שקופצים למים, ובדיקה פשוטה הייתה מונעת את הפגיעה. לכן, נמצא כי התביעה מתקבלת אך יופחת ממנה אשם תורם בשיעור של 30%.

סיכום / תוצאות  –  נזקי גוף קיבוץ.

בסופו של דבר מכיר בית המשפט בנזקים שספג התובע (בגין אובדן השתכרות, כאב וסבל והוצאות) בשיעור של 128,00 ₪. לאחר שהאשם התורם נוכה, קבע ביהמ"ש כי על הקיבוץ לשלם לתובע סך של 89,600 ₪.

 

*תא (ת"א) 49577-12-10 אריה מיטרני נ' קיבוץ נען- אגודה שיתופית בע"מ (פורסם בנבו, 11.03.2015)

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

   = "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי– מינהלי וליטיגציה.

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL

ובפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

חיוב ב- ארנונה בגין בית האריזה

הנני משתמש במבנה במושב של כ- 200 מ"ר המשמש ברובו לאחסון. וכן פינה של כ- 40 מ"ר המשמשת לחלוקת הירקות לאריזות קטנות. לצורך שיווק ללקוח

חופש מהתאגדות
חופש מהתאגדות

בשנים האחרונות אנו עדים למקרים בהם מבקשים חברי אגודה קהילתית לפרוש מחברותם באגודה. ולהישאר להתגורר כתושבים ביישוב. מקרים מסוג זה מעוררים שאלות משפטיות וחברתיות. ומטבע

Call Now Button