לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיוב חבר ב"תעריף חריגה"

שאלה: האם אגודה רשאית לחייב חבר אשר חרג ממכסת המים שהוקצבה לו ב"תעריף חריגה" על חריגת מים?

תשובה: שאלה זו נדונה במסגרת החלטת עוזרת רשם האגודות השיתופיות, עו"ד לאה רוזנטל. אשר ניתנה ביום 22.12.13 במסגרת תיק מס' 57/294/10 אורי לב נ' פרי הדר – מפעל מים אגודה שיתופית בע"מ.

עוזרת הרשם קבעה כי התשובה לשאלה האם רשאית אגודה לחייב חבר אגודה ב"תעריף חריגה" מתחלקת לשניים: א- מקרה בו האגודה עצמה משלמת "תעריף חריגה" לספק המים שלה. ב- מקרה בו האגודה אינה בחריגה. ועל כן היא עצמה אינה משלמת "תעריף חריגה" לספק המים שלה.

כשהאגודה משלמת תעריף חריגת מים.

באשר למקרה הראשון, עוזרת הרשם מציינת כי התשובה פשוטה. ההיגיון מנחה כי אגודה עושה מאמצים רבים, במהלך פעילותה השוטפת, שלא להגיע למצב של חדלות פירעון. לאור כך, נוקטת האגודה בכל האמצעים הכלכליים העומדים לרשותה. אם יש לאגודה בעיית מימון, משום שעקב צריכת יתר של חברים היא מחויבת ב"תעריף חריגה" ע"י הספק שלה. יהיה זה נכון ראוי וצודק להעביר את נטל המימון לחברים אשר חרגו מהמכסה, ולחייב גם אותם ב"תעריף חריגה".

חריגה בשיעורי ריבית.

עוזרת הרשם מוסיפה כי לטעמה ניתן לגזור כאן גזירה שווה מנושא חריגה בשיעורי הריבית. כך, כאשר התקיימו דיונים במנהלה להסדרים. על פי "חוק ההסדרים במגזר החקלאי-משפחתי תשל"ב 1992" (הידוע כ"חוק גל"). בחובות האורגנים החקלאיים על פי אותו חוק. עלתה השאלה האם יכולה אגודה לחייב את החבר בריבית גבוהה. התשובה שניתנה בפסיקה קבעה כי כאשר אגודה לוקחת כספים בהלוואה מהבנק והבנק גובה ריבית. רשאית האגודה לדרוש מהחבר תשלום של אותה ריבית שהבנק גובה ממנה, כאשר החבר חייב כסף לאגודה. זאת משום שהאגודה אינה חייבת ואינה יכולה לממן את החבר. בשלב מאוחר יותר נקבע הכלל כי אגודה תחליט בוועד המנהל שלה על שיעור הריבית. ועליה לאשר זאת באסיפה הכללית לצורך מתן תוקף להחלטה.

חריגת מים.

ואמנם, בדומה לעמדה זו של עוזרת הרשם. בפרשת עובדיה עזרא נ' עין תמר, (נדון בפני רשם האגודות, לא פורסם), קבע רשם האגודות בין היתר כי: "לאור העובדה שמכסות המים לחברים כלולות במכסה הכללית של האגודה. נוצר מצב שחבר החורג ממכסת המים המוקצבת לו פוגע ביתר החברים. שכן נציבות המים מחייבת את האגודה עבור חריגה ממכסתה. לפיכך הגיוני הדבר שהאגודה תהיה זכאית לחייב חבר שחרג ממכסתו בנזק שנגרם לה". מסקנת הרשם היתה איפוא כי: "אגודה שצריכה למנוע שימוש חריג במים יכולה אף לקבוע תעריף גבוה בהרבה ממה שקבעה. כדי להפוך את הגידולים ללא כדאיים מבחינה כלכלית. ובצורה כזו למנוע סכסוכים בין החברים ונזקים בלתי הפיכים לחברים אחרים".

כשהאגודה אינה בחריגת מים.

אולם, מה צריך להיות הדין באשר למקרה השני, כאשר האגודה אינה חורגת ממכסת המים שלה. והיא אינה משלמת לספק המים שלה "תעריף חריגה". האם במקרה כזה אגודה אינה רשאית לחייב את החבר החורג ממכסת המים שהוקצתה לו ב"תעריף חריגה"? שאלה זו נדונה בתיק בוררות 1179/330/04 פרטוש נ' מסלול מושב עובדים להתיישבות שיתופית (פורסם בנבו). שם קבע הרשם כדלקמן: "…אין פסול בחיוב חבר שחרג מהמכסה שהוקצתה לו על ידי המושב במחיר חריגה. גם אם האגודה לא חרגה ממכסתה הכוללת…" משמע, קביעת הרשם אינה מותירה מקום לספק כי פעולה כזו (של חיוב חבר חורג ב"תעריף חריגה"). היא אפשרית ומותרת. יצוין כי פסיקת הרשם מהווה תקדים מחייב.

משאב המים בישראל.

את הרציונל העומד מאחורי החלטת הרשם לעיל אפשר להסביר, לשיטת עוזרת הרשם עו"ד רוזנטל. על ידי בדיקת שאלת המדיניות הן של האגודה והן של הגופים המוסדיים העומדים מאחורי ההתיישבות והאחראים לה. כמו משרד החקלאות, רשות המים, רשויות הקואופרציה, ואף רשויות המדינה. כידוע, משאב המים הוא משאב חשוב ויקר ביותר. על כן קובעת עוזרת הרשם כי נכון, נבון ורצוי שהמדינה תקבע קריטריונים. ותמנה גופים אשר יהיו אחראים על חלוקת משאב חשוב זה. דובר במדיניות, שעליה מושתת המשטר התעריפי. ותכליתה להשיג איזון ראוי בין צורכי החקלאות, לבין כמויות המים המוגבלות, שהן משאב לאומי חיוני. והתעריפים הגבוהים לחריגות ממכסת המים, נועדו להרתיע ולרסן.

פסק הדין.

ואף בעניין אורי לב נ' פרי הדר קבע הבורר. כי ניכר במדיניותה הניהולית של האגודה. כי היא שמה לה, בראש מעייניה, למנוע את ניצולם של תעריפי המים הנמוכים שסובסדו על ידה, על ידי חברי האגודה. ולפעול להשקעה בתשתיות ולהוצאת המשיבה ממצבה הכלכלי הקשה. הבורר קבע כי מדיניות כמו זו שנקטה האגודה אינה רק מותרת. אלא שלאור המציאות הנוכחית ומצוקת המים הקשה בה מצויה המדינה. ושעליה אין צורך להכביר במילים, מדיניות שכזו הינה אף מבורכת. כאמור, לעמדה זו של הבורר הצטרפה אף עוזרת הרשם.


 * "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי    מינהלי וליטיגציה.

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

תובענה ייצוגית נגד הקיבוץ

תביעה יצוגית. לאחרונה אנו עדים למגמה לפיה מוגשות תביעות ייצוגיות בתדירות גבוהה לערכאות בתי המשפט. וזאת בקשת רחבה של נושאים. מטרת מוסד התובענה הייצוגית היא

Call Now Button