לוגו איילת
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חברות באגודה מכוח התנהגות

חברות מכוח התנהגות

 

פנתה אליי חגית ולאחר שהציגה עצמה כמי שמתגוררת מזה שנים באגודה שיתופית בדרום הארץ שיתפה.- אני יודעת שדרך המלך להתקבל לחברות בקיבוץ היא הגשת בקשה מתאימה כפי שנקבע בתקנון הקיבוץ. צליחת תהליך הקליטה וקבלת הרוב המתאים בהצבעת החברים. תהליך זה מסיבות שונות פסח עליי ועל בן זוגי. למרות זאת, שאלה, לדעתך יש פתח נוסף לקבלה לחברות. מעין "דלת אחורית"? הסברתי לחגית כי בנסיבות מסויימות יתקבל אדם לחברות אף מבלי שקיים את ההליך הפורמאלי. וזאת מקום בו נהגו באותו אדם כחבר אגודה במשך תקופה סבירה לפי נסיבות העניין. זולת אם תקנון האגודה שלל מפורשות אפשרות זו להתקבל לחברות.

"חבר מכוח התנהגות".

הואיל והסוגייה רלוונטית הן למי אשר סבור כי יש לקבלו לחברות. והן לאגודות אשר מבקשות "להקדים תרופה למכה". ולצרף לשורותיהן רק מי שהתקבל בדרך המלך. מצאתי לנכון לסקור בפניכם פסק דין שניתן לאחרונה בבית משפט השלום בנצרת*. הממחיש סוגיה זו ולהביא את עיקריו בפניכם במסגרת טור זה.

תיאור מקרה – פינוי משק.

באותו עניין הגישה אגודה תביעה לפינוי וסילוק יד כנגד נתבע אשר רכש משק באגודה מצד ג'. בכתב התביעה טענה האגודה כי היא ברת רשות במשבצת המושב מתוקף "הסכם משולש". בין המינהל, הסוכנות היהודית, ובינה. שטח המריבה הוחכר על ידי הסוכנות היהודית לאותו צד ג'. כעבור שנים ותוך כדי הליך משפטי אחר בין הנתבע לבין אותו צד ג', התברר כי הזכויות בנחלה שייכות לנתבע. וזאת, בין השאר, בכפוף להסדרת חברותו באגודה. לטענת התובעת הנתבע לא מילא אחר תנאי זה של הסדרת החברות. וכפועל יוצא מכך אין לו כל זכויות בנחלה. מכאן שרשאית האגודה לתבוע את סילוק ידו מהשטח.

דיון – זכות הנתבע על הנחלה.

אלא שבפסק דינו קבע בית המשפט כי דין התביעה להידחות.
כך, בית המשפט קובע כי חברותו או אי חברותו של הנתבע באגודה, אינה מעלה או מורידה בכל הנוגע לזכויותיו האובליגטוריות בנחלה. אשר עליהן אין חולק. לפיכך, אף אם ישנו נגף ומכשול אותו מעמידה האגודה בפני רישום הזכויות. על מנת לסיים את הליך הרכישה ולהקנות לזכויות מעמד קנייני. הרי שנגף זה אינו מפקיע את זכויותיו של הנתבע בנחלה. עוד נקבע כי בהיותו של הנתבע בעל הזכויות בנחלה, אף אם אלה לא נרשמו על שמו במנהל, ואף בעצם מגוריו של הנתבע בנחלה שנים רבות. הרי שהוא מחזיק במקרקעין כדין.
בית המשפט מדגיש כי שאלת אי השלמת הרישום, לשם מתן תוקף קנייני לזכויות. הינה בלתי רלוונטית לשאלת אפשרות החלת סעד של פינוי וסילוק הנתבע מהנחלה. משעומדת לנתבע החזקתו בנחלה כדין, לא עומדת לתובעת זכות לפנותו מהקרקע.

חבר אגודה מכוח התנהגות.

עוד מוסיף בית המשפט, בבחינת למעלה מן הצורך. כי בכל מקרה השתכנע שהנתבע הינו בפועל חבר אגודה, מכח התנהגות, וזאת בהתאם לסעיף 2א לתקנות האגודות השיתופיות (חברוּת), תשל"ג-1973.. סעיף זה קובע כדלהלן: "נהג אדם ונהגו בו כחבר האגודה במשך תקופה סבירה לפי נסיבות הענין, בין לפני תחילתה של תקנה זו ובין לאחריה, יראו אותו כחבר באגודה. זולת אם נקבעה בתקנות האגודה הוראה מפורשת שאין לראות אדם כאמור כחבר באגודה".
בית המשפט קובע כי בתקנון התובעת אין התייחסות לסעיף 2א שבתקנות. ובוודאי אין בו כל הוראה המחריגה באופן מפורש את היכולת לקבלת אדם לחברות בהתאם לסעיף. לפיכך, בית המשפט בוחן האם הנתבע נהג משך תקופה סבירה בנסיבות העניין כחבר באגודה. והאם האגודה מצדה נהגה בו מנהג חברים.

בחינת החבר מכוח התנהגות.

בענייננו, אין מחלוקת כי הנתבע ו/או בנו מתגוררים בנחלה, לכל הפחות משנת 2006 ואילך, וכן אין מחלוקת כי האגודה לא נקטה כל צעד כנגד הנתבע החל משנת 2004, בה ניתן פסק דין הצהרתי המצהיר על זכויותיו של הנתבע בנחלה, בהליך אשר האגודה הייתה צד לו. התובעת לא ערערה על פסק הדין, אשר מונה מפורשות תנאים לשם העברת הזכויות בנחלה אל הנתבע. אין חולק כי הנתבע קיים את התנאים הנ"ל במלואם. עוד התברר כי הנתבע אף לקח חלק בתשלום חובות האגודה במסגרת "הליך ההסדר" כאשר חובות האגודה חלים על חברי אגודה בלבד.

פסק הדין – הנתבע חבר.

מלבד המגורים בנחלה ותשלום חובות האגודה כאמור, התובעת לא הצליחה להפריך את טענת הנתבע כי התנהל בעניינו הליך קבלה לאגודה כבר בשנת 1999. לאור נתונים אלו, בית המשפט קובע כי הנתבע נהג כחבר אגודה ואף נהגו בו כחבר אגודה, ובהתאם הוא רכש מעמד חברות מכח התנהגות על פי סעיף 2א לתקנות.

בהזדמנות זו איילת רייך- משרד עו"ד נוטריון וגישור מאחל לכל הקוראים ובני ביתם שנה טובה, בריאות ופרנסה טובה.

 

*ת.א. (שלום-נצ') 9460-06-12 אילניה כפר שיתופי בע"מ נ' שמואל שקד (פורסם בנבו, 12.8.2016).

המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ. הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים אלא אם ציינו אחרת.

   = "איילת רייך – משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי וענף הלול על כל שלוחותיו. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.

* אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".

שיתוף:

תוכן העניינים

חדש

פוסטים קודמים

Call Now Button